Co to jest marketing szeptany?
Pewnie niejednokrotnie zdarzyło Ci się, że przed zakupem jakiegoś urządzenia szukałeś o nim opinii w Internecie. Sprawdzałeś fora, blogi i na podstawie zebranych informacji podejmowałeś decyzję zakupową. Nie jesteś sam – każdy tak robi. Właśnie dlatego Twoja marka powinna być widoczna wszędzie – nawet w najciemniejszych zakamarkach Internetu. Marketing szeptany to obecnie jedna z najskuteczniejszych form promocji w sieci. Przypomina plotkę, jednak działa skuteczniej i przedstawia Twoją firmę w lepszym świetle…
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany (buzz marketing) to nienachalna forma promocji. W przeciwieństwie do reklam nie chodzi o nakłanianie do zakupu, a o przedstawienie zalet produktu lub usługi. Marketing szeptany to naturalne wywołanie dyskusji o danej firmie. Ton wypowiedzi powinien być dopasowany do kontekstu i miejsca, w którym się ona odbywa. Nie ma lepszej reklamy niż rekomendacje, dlatego marketing szeptany cieszy się tak dużą popularnością i uznaniem.
Aż 91% odbiorców podejmuje decyzje na podstawie opinii
Użytkownicy przed zakupem lub skorzystaniem z usług lubią sięgać po opinie innych osób – sprawdzają ceny, recenzje i komentarze. Według badań WWH 91% klientów decyzję zakupową podejmuje na podstawie tego, co przeczyta w Internecie. Trzeba pamiętać, że jest cienka granica pomiędzy spontaniczną opinią a nachalnym nakłanianiem do zakupów. Celem marketingu szeptanego jest wzbudzenie zainteresowania daną marką w naturalny i niewymuszony sposób. „Szepty” pomagają kreować trendy i wzmacniają wizerunek firmy w Internecie.
Zalety marketingu szeptanego
Odpowiednio prowadzony marketing szeptany może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Dodatkowe opinie i rekomendacje sprawią, że jako marka staniesz się bardziej wiarygodny. Większe zainteresowanie z pewnością przełoży się na ruch na stronie www, a tym samym na wyniki finansowe. Co najważniejsze, marketing szeptany nie wymaga dużych nakładów pieniężnych – dostęp do forów i portali często jest bezpłatny.
Dlaczego powinieneś zainwestować w marketing szeptany?
Za pośrednictwem marketingu szeptanego możesz promować produkt i jednocześnie budować zaangażowanie obserwujących. Możesz działać wielotorowo, na kilku kanałach – forach branżowych, blogach i mediach społecznościowych. Na bieżąco możesz aktualizować istniejące już wątki i odnawiać starsze dyskusje. Marketing szeptany sprawdzi się przy promocji każdego produktu i usługi.
Rodzaje marketingu szeptanego
- Evangelist marketing – wywołanie u odbiorcy bardzo silnej więzi emocjonalnej i przywiązania do produktu.
- Product seeding – udostępnienie próbek osobom, które mają zbudowaną społeczność.
- Marketing wirusowy – tworzenie interesującego przekazu, który zaangażuje odbiorców do dalszej dystrybucji.
- Community marketing – promocja marki na grupach tematycznych.
- Brand blogging – prowadzenie bloga o konkretnej marce.
- Trendsettig – promowanie marki za pośrednictwem popularnej osoby.
- Cause marketing – wsparcie akcji społecznych.
- Casual marketing – działania wspierające marketing szeptany.
Pułapki marketingu szeptanego
Pamiętaj, internauci wyczuleni są na kłamstwo i obłudę – o wiele lepiej postawić na neutralne treści niż przesycone pochwałami. Powinieneś unikać pisania o produkcie w samych superlatywach – czytelnicy od razu wywęszą oszustwo. Krótkie i konkretne rekomendacje są bardziej wiarygodne niż rozbudowane zdania napisane oficjalnym tonem. Marketing szeptany to duże możliwości – jeśli realizowany jest profesjonalnie.
Podsumowanie
Marketing szeptany to duża szansa na wypromowanie marki w Internecie. Jednak jeśli będzie prowadzony nieudolnie, to może przynieść Twojej firmie więcej szkody niż pożytku. Nachalne promowanie produktu sprawi, że w oczach odbiorców marka będzie postrzegana jako nieuczciwa. Finalnie – zamiast zyskać, odstraszysz od siebie potencjalnych klientów. Lepiej nie ryzykować i od razu oddać działania z zakresu buzz marketingu w ręce specjalistów.
wróć do listy wpisówCo Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)