Co to jest marketing szeptany?

3 min. czytania
Brygida Biega
Co to jest marketing szeptany?

Pewnie niejednokrotnie zdarzyło Ci się, że przed zakupem jakiegoś urządzenia szukałeś o nim opinii w Internecie. Sprawdzałeś fora, blogi i na podstawie zebranych informacji podejmowałeś decyzję zakupową. Nie jesteś sam – każdy tak robi. Właśnie dlatego Twoja marka powinna być widoczna wszędzie – nawet w najciemniejszych zakamarkach Internetu. Marketing szeptany to obecnie jedna z najskuteczniejszych form promocji w sieci. Przypomina plotkę, jednak działa skuteczniej i przedstawia Twoją firmę w lepszym świetle…

Czym jest marketing szeptany?


Marketing szeptany (buzz marketing) to nienachalna forma promocji. W przeciwieństwie do reklam nie chodzi o nakłanianie do zakupu, a o przedstawienie zalet produktu lub usługi. Marketing szeptany to naturalne wywołanie dyskusji o danej firmie. Ton wypowiedzi powinien być dopasowany do kontekstu i miejsca, w którym się ona odbywa. Nie ma lepszej reklamy niż rekomendacje, dlatego marketing szeptany cieszy się tak dużą popularnością i uznaniem.

Aż 91% odbiorców podejmuje decyzje na podstawie opinii


Użytkownicy przed zakupem lub skorzystaniem z usług lubią sięgać po opinie innych osób – sprawdzają ceny, recenzje i komentarze. Według badań WWH 91% klientów decyzję zakupową podejmuje na podstawie tego, co przeczyta w Internecie. Trzeba pamiętać, że jest cienka granica pomiędzy spontaniczną opinią a nachalnym nakłanianiem do zakupów. Celem marketingu szeptanego jest wzbudzenie zainteresowania daną marką w naturalny i niewymuszony sposób. „Szepty” pomagają kreować trendy i wzmacniają wizerunek firmy w Internecie.

Zalety marketingu szeptanego

Odpowiednio prowadzony marketing szeptany może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Dodatkowe opinie i rekomendacje sprawią, że jako marka staniesz się bardziej wiarygodny. Większe zainteresowanie z pewnością przełoży się na ruch na stronie www, a tym samym na wyniki finansowe. Co najważniejsze, marketing szeptany nie wymaga dużych nakładów pieniężnych – dostęp do forów i portali często jest bezpłatny.

Dlaczego powinieneś zainwestować w marketing szeptany?


Za pośrednictwem marketingu szeptanego możesz promować produkt i jednocześnie budować zaangażowanie obserwujących. Możesz działać wielotorowo, na kilku kanałach – forach branżowych, blogach i mediach społecznościowych. Na bieżąco możesz aktualizować istniejące już wątki i odnawiać starsze dyskusje. Marketing szeptany sprawdzi się przy promocji każdego produktu i usługi.

Rodzaje marketingu szeptanego

  • Evangelist marketing – wywołanie u odbiorcy bardzo silnej więzi emocjonalnej i przywiązania do produktu.
  • Product seeding – udostępnienie próbek osobom, które mają zbudowaną społeczność.
  • Marketing wirusowy – tworzenie interesującego przekazu, który zaangażuje odbiorców do dalszej dystrybucji.
  • Community marketing – promocja marki na grupach tematycznych.
  • Brand blogging – prowadzenie bloga o konkretnej marce.
  • Trendsettig – promowanie marki za pośrednictwem popularnej osoby.
  • Cause marketing – wsparcie akcji społecznych.
  • Casual marketing – działania wspierające marketing szeptany.

Pułapki marketingu szeptanego

Pamiętaj, internauci wyczuleni są na kłamstwo i obłudę – o wiele lepiej postawić na neutralne treści niż przesycone pochwałami. Powinieneś unikać pisania o produkcie w samych superlatywach – czytelnicy od razu wywęszą oszustwo. Krótkie i konkretne rekomendacje są bardziej wiarygodne niż rozbudowane zdania napisane oficjalnym tonem. Marketing szeptany to duże możliwości – jeśli realizowany jest profesjonalnie.

Podsumowanie

Marketing szeptany to duża szansa na wypromowanie marki w Internecie. Jednak jeśli będzie prowadzony nieudolnie, to może przynieść Twojej firmie więcej szkody niż pożytku. Nachalne promowanie produktu sprawi, że w oczach odbiorców marka będzie postrzegana jako nieuczciwa. Finalnie – zamiast zyskać, odstraszysz od siebie potencjalnych klientów. Lepiej nie ryzykować i od razu oddać działania z zakresu buzz marketingu w ręce specjalistów.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony