• ul. Kolejowa 1, 35-073 Rzeszów
  • biuro@roxart.pl
  • +48 517 398 997
< POWRÓT

Autor: Magdalena Miler

insight marketing – czyli strategia doskonała

27 maja 2019 by Magdalena Miler

insight marketing – czyli strategia doskonała

Od czego zależy powodzenie kampanii reklamowej? Nie istnieje jedna poprawna odpowiedź na to pytanie, a wszystkie, które nasuwają się na myśl, są złożone. Zaryzykujemy jednak stwierdzeniem, że od tego, jak dobrze zna się potrzeby odbiorcy – zarówno te jawne i podświadome. Jak je poznać?

Kluczem do sukcesu wszelkich działań marketingowych jest poznanie insightu konsumenckiego. Co kryje się pod tą tajemniczą, niemal magiczną nazwą? Wbrew pozorom insighty nie są niczym skomplikowanym, a spojrzeniem w świat konsumenta, poznaniem jego jawnych i podświadomych potrzeb, motywacji i problemów. By je odnaleźć należy rozmawiać z klientami, prowadzić badania i dużo, dużo myśleć.

Zobacz: Dlaczego Twoja firma NIE potrzebuje animacji w marketingu?

Zastanów się, jak wiele może dać Ci świadomość tego, dlaczego konsument sięga po daną usługę czy produkt? Taka wiedza jest bezcenna i służy jako podstawa Twoich działań marketingowych. Skutecznych działań marketingowych, dodajmy. Właśnie dlatego insight konsumencki jest jednym z najważniejszych elementów tworzenia strategii marketingowej, a niestety nierzadko bywa nie tylko pomijany, ale i… zmyślany.

Postać insightu robi się coraz bardziej klarowna? Można go sprowadzić po prostu do myśli czy stwierdzenia, dzięki któremu wiadomo, co robić. Nie musi być on dosłownym hasłem reklamowym, ale na jego podstawie warto je stworzyć. Dokładnie tak, jak zrobiło to kilka znanych firm.

Insight konsumencki – przykłady

Teoria przerobiona, to pora na przykłady. Oczywiście nie każda marka traktuje problem stworzenia skutecznej strategii marketingowej w sposób poważny, ale na pewno zrobili to już giganci w świecie konsumpcji. Oto kilka przykładów insightów konsumenckich, które obróciły się w zysk.

1. Snickers, „Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny”

Nie jest tajemnicą, że ośrodki kojarzeniowe złości i głodu są w bliskim sąsiedztwie. Do tej zależności doszli marketerzy marki i wszelkie działania marketingowe oparli właśnie na niej. Doskonale wiemy, że gdy człowiek jest głodny, jest też zły, ale wykorzystanie tego stanu jako hasła i insightu okazały się genialne w skutkach.

2. Ostatnia kostka Milki

Wiecie, jak jest z ostatnią gumą do żucia, papierosem i kostką czekolady. Choć każdy ma na nie chrapkę, przyzwoitość nie wypada po nie sięgnąć. W sytuacji, w której więcej niż jedna osoba je czekoladę i przy założeniu, że jedzący pochłoną ją w całości, występuje następujący dylemat – kto zje ostatnią kostkę? I właśnie dlatego producent tej pysznej, kremowej czekolady wypuścił limitowaną serię tabliczek bez ostatniej kostki. Oczywiście, można by się czepiać, że któraś z porcji zawsze będzie ostatnia, ale pomniejszone o jedną kostkę tabliczki sprzedały się w mgnieniu oka.

3. Sheba i singielki kociary

Marketerzy z firmy produkującej luksusowy (koty nie zasługują na inny) pokarm dla kotów, podjęli trud odpowiedzenia sobie na pytanie, jak to zrobić, by właściciele sierściuchów inwestowali więcej w ich obiad niż we własny. Po żmudnej analizie raportów okazało się, że najwięcej kotów mieszka z singielkami. Co więcej specjaliści dogrzebali się do badań mówiących o tym, że w takich przypadkach kot zastępuję im mężczyznę (spokojnie, jedynie w towarzyskim wymiarze). Co było dalej? Kampania reklamowa miała dotrzeć tylko do tej jednej konkretnej grupy docelowej, a w celu jej przygotowania posłużono się odkrytym insightem. Zatem singielki traktujące swoje koty jak partnera, nie szczędziły pieniędzy, by jadł on owoce morza, jagnięcinę drób, gęsinę i inne mięsa.

Insight konsumencki – jak go zrobić?

Gdzie odnaleźć dobry insight? Możliwości jest kilka – rozmawiamy z osobami będącymi zidentyfikowaną grupą docelową i zadajemy im pytania, naprowadzające na to, dlaczego kupiły dany produkt. Kolejna droga to analiza badań, raportów i wyciąganie z nich wniosków. To jeszcze nie koniec, można śledzić wypowiedzi klientów w sieci oraz usiąść i wczuć się w ich skórę – analizować każdy krok prowadzący do zakupu produktu.

Zobacz: Wyciągamy trupy z szafy Google. Oto projekty giganta, które zakończyły się porażką

Odszukiwanie insightów sprowadza się do obserwacji, wyciągania i łączenia wniosków.

Jakie są cechy dobrego insightu? 4xR!

Teoria, praktyka cudza i praktyka własna! Jak odkryć insighty?

Obserwując, rozmawiając z konsumentami i zagłębiając się w ich świat. Olśnienie, bo nie oszukujmy się, insight sprowadza się właśnie do niego, może przyjść w najmniej oczekiwanym momencie.

Zakończymy pewnym insightem historycznym. Isaac Newton obserwował spadające z drzew jabłka i dopiero wówczas, gdy jedno z nich upadło mu na głowę, doznał olśnienia, że odpowiedzialna za to jest grawitacja.

Skontaktuj się z nami:
Karol
Account Manager513 080 974
Mateusz
Account Manager516 463 911

Agencja Reklamowa Roxart Sp. z o.o.
ul. Kolejowa 1
35-073 Rzeszów

lub skorzystaj z formularza kontaktowego:

    Zobacz pozostałe wpisy

    < Powrót
    Roxart blog - Dlaczego warto zmienić stare logo?

    Dlaczego warto zmienić stare logo?

    30 stycznia 2017 by admin

    Logo jest bardzo ważnym elementem tożsamości marki. Dobre może pomóc marce, tak samo, jak złe może zaszkodzić. Najlepiej,...

    Roxart blog - Jak dodawać produkty do sklepu online?

    Jak dodawać produkty do sklepu online?

    23 lipca 2021 by Krystian Ficek

    Na podstawie poprzednich wpisów z serii e-commerce, przygotowaliśmy już firmę do sprzedaży online oraz wybraliśmy rozwiązanie...

    Roxart blog - Trendy w social media na rok 2018

    Trendy w social media na rok 2018

    13 lutego 2018 by admin

    Nadejście Nowego Roku zawsze niesie ze sobą zmiany. Mark Zuckerberg już zwerbalizował swoje plany względem Facebooka...

    Teraz Twoja kolej!

    Szukasz partnera, który zrealizuje projekt dla Twojej firmy.

    Zostaw nam swoje dane kontaktowe a nasz przedstawiciel skontaktuje się z TOBĄ!

    Zamawiam kontakt