Jak uruchomić kampanię w Facebook ADS – krok po kroku

12 min. czytania
Jak uruchomić kampanię w Facebook ADS – krok po kroku

Branża e-commerce jest jednym z niewielu obszarów, dla których pandemia okazała się motorem napędowym. Sprzedaż online stanowiła 14% udziału w sprzedaży detalicznej dóbr w Polsce wg badań PWC Polska Sprzedaż internetowa, z miesiąca na miesiąc, intensyfikuje swoją skalę. Eksperci wskazują, że obecna sytuacja sprzedaży online jest wręcz rewolucyjna. Podczas gdy tradycyjny handel stacjonarny przeżywa gorsze chwile, prowadzenie sprzedaży online staje się preferencyjnym sposobem na funkcjonowanie biznesu.

Dlaczego Facebook ADS przyczynia się do zwiększenia szans na sukces w sprzedaży internetowej?

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych, które są sprawdzonym i skutecznym kanałem sprzedaży. Social media stanowią również znakomite miejsce do promowania produktów i usług oraz pozyskiwania grupy docelowej. W dobie pandemii CIVID-19 notowania portali społecznościowych systematycznie rosną. Konsumenci coraz częściej korzystają z technik porozumiewania się na odległość, co jest bezpośrednią konsekwencją obostrzeń epidemicznych. Analiza dzisiejszej sytuacji na rynkach utwierdza w przekonaniu, że Facebook stanowi świetne medium do prowadzenia skutecznej sprzedaży dowolnego produktu. Jest to obszar, w którym możliwe jest dotarcie do precyzyjnie dobranej grupy odbiorców na podstawie danych demograficznych i psychograficznych. Medium pozwala na budowanie wizerunku firm, kreowanie potrzeb zakupowych, promocję usług oraz pozyskiwanie kontaktów od potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych

W niniejszym artykule poruszone zostaną kwestie:

  • Obsługi narzędzi – Menedżer Reklam oraz Menedżer Firmy;
  • Ustalania grupy docelowej reklamy;
  • Techniki doboru budżetu do kampanii reklamowej;
  • Jak i gdzie może być umiejscowiona reklama na Facebooku;
  • Konfigurowania przekazów reklamowych;
  • Doboru odpowiedniego celu reklamowego;
  • Unikania wykorzystywania funkcji, które mogą być szkodliwe dla ostatecznego efektu.

Obsługa narzędzi menedżerskich na Facebooku. Czym są menedżery: reklam i firmy?

Obsługa narzędzi menedżerskich na Facebooku

Portal Facebook udostępnia dwie najważniejsze funkcjonalności, jeśli chodzi o prowadzenie kampanii reklamowych. Pierwszym z nich jest Menedżer Firmy, czyli intuicyjne centrum zarządzania wszelkimi działaniami marketingowymi, prowadzonymi za pośrednictwem tego medium społecznościowego. Drugie narzędzie to Menedżer Reklam – jest to funkcjonalność, która ułatwia proces zarządzania reklamami, ich dystrybucją, konfiguracją oraz przeglądem wszelkich najważniejszych informacji. W roku 2021 roku facebook wprowadził do powszechnego użytku dodatkowe narzędzie jakim jest Facebook Business Suite, który pozwala zarządzać wszystkimi platformami należącymi do giganta, takimi jak facebook, instagram i messenger. Z poziomu tego narzędzi można przejść do wspomnianych menadżerów. Zobaczymy co przyniosą kolejne lata, w tym roku wycofywane narzędzia analityczne facebooka, być może zarządzanie reklamami i firmą też nabiorą nowego kształtu. Póki co poniżej omówimy krok po kroku jak przystąpić do reklamowania się na facebooku w obecnie dostępnej formie.

Menedżer Firmy

Menedżer Firmy
Menedżer Firmy stanowi miejsce bazowe do zarządzania aktywnością marketingową na portalu Facebook. Jest to swojego rodzaju centrum, w którym umiejscowione są wszelkie najważniejsze informacje dotyczące prowadzonej działalności marketingowej. Użyteczne narzędzie jest przyjazne zarówno jednoosobowym podmiotom prowadzącym biznes, jak i dużym firmom z liczną załogą osobową. Z panelu zarządzania Menedżera Firmy możliwe jest przyznawanie dostępu poszczególnym członkom zespołu, a także partnerom biznesowym. Menedżer firmy to znakomita przestrzeń do zarządzania działaniami firmy w sieci. Pozwala zwiększyć bezpieczeństwo działań, a także przyczynia się do uproszczania procesu realizacji działań marketingowych na Facebooku. Aby przejść do sekcji, która pozwoli utworzyć własne konto w Menedżerze Firmy, kliknij W TO MIEJSCE.

Menedżer Reklam

Menedżer Reklam
Menedżer Reklam ma nieco inny charakter. Podobnie jak menedżer firmy jest to swojego rodzaju centrum zarządzania, jednakże w tym aspekcie działalność dotyczy spraw stricte reklamowych. Jest to zatem miejsce, które umożliwia użytkownikom tworzenie użytecznych reklam w mediach społecznościowych, a także sprawne zarządzanie nimi. Stanowi ono zbiorcze centrum zarządzania, które umożliwia także monitorowanie wyników przeprowadzanych kampanii. Narzędzie jest przeznaczone zarówno dla osób absolutnie początkujących, jak i dla doświadczonych reklamodawców. Dzięki menedżerowi możliwe jest kreowanie i dostosowywanie kampanii reklamowych do zmieniających się potrzeb firmy. Dostosowuje się w nim budżet reklamowy, grono odbiorców docelowych, sposób ekspozycji reklam. Dokonuje się także edycji oraz analizy skuteczności działań. Reasumując, Menedżer Reklam pozwala m.in. na:

Kreowanie nowych kampanii reklamowych;

Uproszczenie procesu zarządzania reklamami na Facebooku;

Analizę skuteczności przeprowadzonych działań.

Menedżer Reklam to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, udostępnianych przez portal Facebook. Aby przejść do Menedżera Reklam kliknij W TO MIEJSCE.

Piksel Facebooka to element ekosystemu reklamowego Facebooka, który pozwala mierzyć efekty prowadzonych działań. Dla wielu przedsiębiorców Facebook nie jest jedynym miejscem, w którym prowadzone są działania marketingowe. Klienci bardzo często korzystają także z własnych blogów tematycznych, sklepów internetowych czy stron online. W takim przypadku konieczne będzie zaimplementowanie narzędzia o nazwie Piksel. Jest to niewielki, dedykowany fragment kodu który zbiera informacje o użytkownikach naszej witryny i mediów społecznościowych, połączony jest również z kontem reklamowym. Umożliwia on stworzenie potencjalnej grupy odbiorców, przewidzianej na podstawie aktywności internautów. Jak zaimplementować funkcjonalność narzędzia Pixel? Podstawowym warunkiem jest oczywiście posiadanie własnej strony internetowej. Przedsiębiorca musi mieć bowiem możliwość konfiguracji kodu witryny. Instalacja polega na połączeniu źródeł danych w menedżerze zdarzeń na Facebooku. Po przejściu do sekcji „witryna” i „Piksel Facebooka”, należy wybrać opcję „połącz”. Następnie wymagane jest przejście do własnej witryny internetowej w celu zainstalowania Pixela, np. w systemie CMS.
Szczegółowa instrukcja dotycząca instalowania i dostosowywania Pixela znajduje się W TYM MIEJSCU.

Przygotowania do pierwszej kampanii reklamowej
Zanim jeszcze działania marketingowe rozpoczną się na dobre, warto sprawdzić poprawność wprowadzonych danych na Facebooku. Upewnij się, że wszystkie informacje dotyczące danych osobowych, nazwy firmy czy sposobów rozliczania płatności są poprawne. Po pozytywnej weryfikacji ich prawidłowości, można przejść do sekcji „utwórz”, umiejscowionej w Menedżerze Reklam Facebook ADS. Istnieją różnorodne sposoby na tworzenie kampanii reklamowych online. Kampania jest pojęciem nadrzędnym, zatem będzie składać się z pomniejszych części. W drugiej kolejności określa się zestaw reklam, pamiętając, iż kampania może być złożona z kilku takich zestawów. Podobnie jak same zestawy reklamowe – te również dzielą się na pomniejsze części, a w ich skład może wchodzić więcej, niż jedna reklama na Facebooku.

Cel reklamowy. Bez niego ani rusz
Dlaczego wybranie odpowiedniego celu reklamowego jest tak istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, które ma na celu promocję swojej marki za pomocą social mediów? Z odpowiedzią przychodzi profesjonalna agencja reklamowa, która wyjaśnia zasadność tego działania:
Na początku zadaj sobie podstawowe pytanie – po co chcesz wdrożyć reklamę internetową dla swojej firmy? Może Twoim celem jest zdobycie pierwszych klientów, a może z kolei jesteś już na ugruntowanej pozycji i chcesz pokazać ludziom nowy produkt? Odpowiedź na te kwestie będzie wiązała się z przygotowaniem odpowiedniej strategii reklamowej i użyciem odpowiedniego celu reklamowego. Możemy przyjąć tutaj zasadę, że po wybraniu konkretnego celu reklamowego Facebook poszuka dla nas odpowiednich użytkowników, którzy spełnią to czego od nich oczekujemy. Warto zatem wyodrębnić jeden, maksymalnie dwa cele, które będą realizowane w kampanii reklamowej. Bez informacji o produkcie, czyli de facto reklamie, konsument nie będzie miał szans na zapoznanie się z propozycją. Dlatego wytyczenie i realizacja celu reklamowego jest bardzo ważna. Może być ona związana ze zwiększeniem świadomości nt. marki, przypomnieniem o zaprezentowanych już wcześniej produktach. Cel reklamowy może także wiązać się z chęcią zbudowania prestiżowego wizerunku przedsiębiorstwa. – agencja marketingowa, potwierdza specjalista ds. reklamy w social mediach

Kategorie celów reklamowych na Facebooku
Przed rozpoczęciem kampanii Facebook ADS należy ustalić cel reklamowy. Facebook udostępnia trzy podstawowe kategorie celów, z których korzystający powinien skorzystać. Każdy z tych obszarów posiada nieco inną charakterystykę i będzie optymalny w innych okolicznościach. Są to:

Budowanie świadomości. Zawiera cele, które zwiększają odbiór marki, informują potencjalnych klientów o funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa, czy wchodzeniu na konkretny rynek. Cele kampanii w tej kategorii to: rozpoznawalność marki oraz zasięg

Nakłanianie do działania. Obejmuje cele, które mają przekonać odbiorcę do poszukiwania skonkretyzowanych informacji na temat przedsiębiorstwa. Może to skutkować np. przeniesieniem ruchu na własną stronę internetową, na której oferowane są produkty na sprzedaż. Cele kampanii w tej kategorii to: ruch, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów i wiadomości.

Konwersja. Posiada cele, które zachęcają grono odbiorców do korzystania z oferty przedsiębiorstwa. Mogą np. przekonywać czytelników o tym, że warto zajrzeć do nowo powstałego lokalu firmowego. Cele kampanii w tej kategorii to: konwersje, sprzedaż z katalogu produktów, ruch w firmie.

Facebook ADS – pierwszy etap nowej kampanii
Intuicyjny panel konfiguracyjny Facebook ADS w Menedżerze Reklam pozwala na łatwe przebrnięcie przez wszystkie etapy tworzenia kampanii reklamowej na Facebooku. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych kwestiach, które mogą okazać się pomocne w tworzeniu przyszłych kampanii. Przede wszystkim należy opracować powtarzalny schemat nazewnictwa, łatwo kojarzącą się nazwę kampanii. Pozwoli to uporządkować listę, jeśli kiedykolwiek później zdecydujemy się tworzyć kolejną kampanię. Jeśli przedsiębiorstwo skupia się na nietypowej działalności, np. społecznej czy politycznej, musi także zaaprobować opcję „szczególne kategorie reklam”. Treści w tym przypadku muszą być dodatkowo weryfikowane przez zespół Facebooka, a kwestie finansowania reklamy są widoczne dla wszystkich odbiorców. Ma to zwiększyć transparentność social mediów i zmniejszyć skalę szerzenia tzw. fake newsów. W kolejnych etapach konfiguracji ustalamy budżet oraz sprawdzamy poprawność wprowadzonych danych. Reklama na Facebooku może zostać przetestowana pod względem skuteczności, docierania do odbiorców czy sposobu lokowania, co przyczynia się do wybrania lepszego wariantu kampanii.
Miejsca wyświetlania reklam. Gdzie będą widoczne?
Użytkownik tworzący reklamy ma dwie możliwości konfiguracyjne. Może pozwolić Facebookowi na automatyczne wyświetlanie reklam w miejscach najbardziej optymalnych, lub dostosować ich umiejscowienie w sposób ręczny. Algorytm dostosowuje wyświetlanie się reklam m.in. do wytyczonego celu reklamowego. Dzięki usłudze dostępnej w Menedżerze Reklam, wyświetlanie komunikatów reklamowych możliwe jest na Facebooku, Instagramie, Audience Network i Messengerze.

Wybór jest naprawdę duży. Reklama na Facebooku może być wyeksponowana w sekcjach: aktualności, w prawej kolumnie, w artykułach ekspresowych, w wideo typu in-stream, w relacjach oraz na marketplace. Instagram umożliwia umiejscowienie reklam w sekcji aktualności, bądź w relacjach. W systemach partnerskich (Audience Network) reklama może pojawiać się w aplikacjach, stronach, w postaci filmów wideo z nagrodą czy w wideo typu in-stream. Messenger plasuje reklamy w skrzynce odbiorczej. Pojawiają się one między konwersacjami przeprowadzonymi przez użytkownika. Mogą także przyjmować formę wiadomości sponsorowanych.
Twórca kampanii sam może zdecydować, gdzie i komu będą wyświetlane treści reklamowe. Do ręcznej konfiguracji zadedykowano panel „umiejscowienia” dostępny w Menedżerze Reklam. Na tym etapie użytkownik decyduje, czy reklama w social media będzie wyświetlana na wszystkich urządzeniach, czy tylko na skonkretyzowanych typach (np. wyłącznie na komputerach osobistych). Co więcej, możliwe jest dostosowanie wyświetlania w oparciu o parametry techniczne sprzętu, wykorzystywanego przez potencjalnego odbiorcę. Mowa o m.in. systemie operacyjnym, wersji oprogramowania urządzeń mobilnych.
Reklama w social media i jej wizualna forma.

Z naszego doświadczenia w celach angażujących użytkowników musimy bardzo precyzyjnie dobrać umiejscowienia reklam, w przypadku gdy zależy nam na bezpośredniej sprzedaży możemy zostawić większą dowolność systemowi facebooka.

Zobacz przykład skutecznej kampani Facebook Ads!
Jak konkurować na rynku RTV-AGD z małym budżetem?

Końcowy etap uruchamiania kampanii w Facebook ADS dotyczy konfiguracji reklamy. Przekaz musi być atrakcyjny dla odbiorcy i wypełniać potrzebę, jaka została wzbudzona u konsumenta. W rzeczywistości reklamodawca ma zaledwie kilka chwil, aby przekonać reklamą odbiorcę. Facebook podaje że na urządzeniach mobilnych jest to około 3 sekundy, na komputerach stacjonarnych do 6 sekund. Niebagatelny wpływ zatem ma nie tylko sposób jej prezentacji, ale przede wszystkim forma reklamy. Uwagę grupy docelowej przyciągają reklamy, które szczególnie zapadają w pamięć ze względu na swoją oryginalność. Można prezentować przedmioty w nietypowy sposób, tworzyć wymyślne slogany, czy opakowywać całość w jaskrawe barwy. Jednego, sprawdzonego przepisu na sukces nie ma. Praktyka pokazuje, że wśród najbardziej oddziałujących haseł na uwagę konsumenta zalicza się m.in. „sprawdź to”, „ostateczna wyprzedaż”, „zniżka”, „darmowy kurier”. Przekaz, zaprezentowany odbiorcy, powinien być zwięzły, pozbawiony frazesów i musi uwydatniać pozytywne cechy produktu/usługi. Nie warto tworzyć reklamy, która jest bliźniaczo podobna do konkurencji, czy wskazuje, że prezentowany produkt „jest najlepszy”, gdyż takie wartościowanie stawia to inne produkty w gorszym świetle. Reklama w social media może posiadać zatem formę: obrazu, filmu wideo (na aktualnościach na Facebooku od 1 sekundy do 241 minut, na Instagramie do 2 minut, inne umiejscowienia typu Stories pozwalają na 15 sekundowe ciągłe wyświetlanie filmów), karuzeli (minimum dwa obrazy lub filmy, które można przesunąć, posiadające linkowanie do zewnętrznych podstron), pokazu slajdów czy albumów. W przypadku filmów warto pamiętać o zasadzie odwróconej uwagi, użytkownik nie czeka w skupieniu na finał reklamy jak w przypadku reklamy telewizyjnej, musimy go zaciekawić i zostawić mu na końcu wezwanie do działania.

Agencja reklamowa doradza, czego warto unikać
Większość użytkowników którzy po raz pierwszy konfrontują się z koniecznością tworzenia reklam za pomocą Facebook ADS, nie ma pojęcia o istnieniu Menedżera Reklam oraz Menedżera Firmy. Wynika to z faktu, że Facebook umożliwia promocji poszczególnych postów za pomocą przycisku „promuj post” Rozwiązanie to ogranicza kontrolę nad grupą docelową i pozwala jedynie na osiągniecie podstawowych celów jakie dostarcza system. Fundusze, przeznaczone na promocję poszczególnych postów, zwykle przekraczają budżet dobrze zorganizowanej kampanii reklamowej. Jest to więc działanie o charakterystyce doraźnej, które umożliwia lepszą ekspozycję pojedynczego postu. To jednak rzadko przenosi się na długofalowy sukces reklamowy.

Wnioski
Każda skuteczna agencja marketingowa wie, że media społecznościowe stały się niezwykle ważnym miejscem, także w kontekście prowadzenia sprzedaży. Badania pokazują, że z urządzeń mobilnych korzysta coraz więcej osób, a liczba użytkowników Facebooka czy Instagrama systematycznie rośnie. W ciągu ostatnich dwóch lata na Facebooku w Polsce przybyło ponad 5 milionów użytkowników i obecnie ich liczba wynosi prawie 22 miliony. Reklama w social media jest zatem skuteczną metodą walki o uwagę potencjalnego klienta. Te tendencje nasiliły się znacząco w kontekście pandemii koronawirusa, a prognozy wskazują, że będzie to proces postępujący.

Reklama w social mediach działa, kiedy mamy plan na nasz marketing firmowy!
Poznaj skuteczny sposób na pozbycie się chaosu w firmowym marketingu

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony