Kiedy reklama jest niezgodna z prawem?

admin
Kiedy reklama jest niezgodna z prawem?
Reklama jest wszechobecna, możemy ją spotkać na każdym kroku, oglądając telewizję, przeglądając media społecznościowe czy nawet spacerując. Dlatego istnieją przepisy prawne zapobiegające nieuczciwemu wykorzystaniu reklamy. Są one opisane w ustawie o nieuczciwej konkurencji oraz przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom firmowym. Celem przepisów jest ochrona konsumenta i konkurencji.

Jako niezgodne z przepisami prawa uważa się:
– reklamy nieuwzględniające dobrych obyczajów i godności człowieka,
– reklamy, które celowo wprowadzają odbiorcę w błąd, przez co skłonią go do zakupu towaru lub usług,
– reklamy wywołujące uczucie lęku, wykorzystujące przesądy i łatwowierność dzieci,
– reklamy ukryte, np. wykorzystanie nazwy marki w artykule publicystycznym, nieoznaczonym jako sponsorowany,
– reklamy uciążliwe, czyli takie, których odbiorca sobie nie życzy, np. niezamówione telefony z ofertami sprzedażowymi,
– reklamy porównujące produkty z konkurencyjnymi i stawianie ich w złym świetle.

Regulacje dotyczące reklamy odnośnie miejsca publikacji:
– reklama w prasie musi być odpowiednio oznaczona, dotyczy to również artykułów sponsorowanych,
– reklama w radiu i telewizji musi być emitowana w przeznaczonych do tego blokach, lokowanie produktu także musi być oznaczone,
– reklama outdoorowa ma ograniczenia zapisane w ustawie krajobrazowej (więcej o tej ustawie przeczytasz tutaj https://roxart.pl/ustawa-krajobrazowa-a-co-to-takiego/).

Istnieją produkty, których reklamowanie jest całkowicie zakazane: tytoń, alkohol, leki na receptę. Jednak wśród alkoholi istnieje wyjątek: piwo. Jego reklamowanie jest ograniczone kilkoma aspektami. Nie wolno emitować spotów w telewizji w godzinach 6-22. Reklamy drukowane nie mogą pojawiać się w prasie przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, ani na okładkach gazet. Dotyczy to również afiszów na słupach i tablicach reklamowych, chyba że 20% przekazu będą zajmowały ostrzeżenia o szkodliwości alkoholu. Zakaz związany jest ze zwalczaniem alkoholizmu wśród społeczeństwa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest specjalną instytucją powołaną w celu czuwania nad poprawnością reklam. Często zdarza się, że reklamodawcy wpadają w pułapkę przepisów. Jeżeli Urząd zadecyduje o nieprawidłowości, reklama nie zostaje dopuszczona do publikacji lub jest wycofana. Na reklamodawcę nakłada się kary finansowe, które mogą wynieść do 10% przychodów z roku poprzedniego. Urząd może nałożyć również karę w postaci zamieszczenia na stronie internetowej informacji o nałożonej karze.

Nad samoregulacją w dziedzinie reklamy czuwa Komisja Etyki Reklamy. Do niej zgłaszane są wnioski niezadowolonych konsumentów i przedsiębiorców. Komisja w 2015 roku otrzymała 692 skarg, z czego 201 skończyła się w sądzie. Najczęściej skarżone były reklamy zawierające treści nieodpowiednie dla dzieci, agresywne oraz posługujące się strachem. Główne media, które były skarżone to Internet, telewizja.

Warto więc, przed przystąpieniem do realizacji, zapoznać się z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć kar finansowych, a co gorsza, zepsucia wizerunku firmy. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie reklamowania swojego biznesu agencji reklamowej. Specjaliści od reklamy zajmujący się nią codziennie są na bieżąco z przepisami, dzięki czemu unikniesz niepotrzebnych problemów.

wróć do listy wpisów