ul. Kolejowa 1, 35-073 Rzeszów
+48 517 398 997
biuro@roxart.pl
Agencja reklamowa Roxart
Autor: admin
27 kwietnia 2017 by admin
Reklama jest wszechobecna, możemy ją spotkać na każdym kroku, oglądając telewizję, przeglądając media społecznościowe czy nawet spacerując. Dlatego istnieją przepisy prawne zapobiegające nieuczciwemu wykorzystaniu reklamy. Są one opisane w ustawie o nieuczciwej konkurencji oraz przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom firmowym. Celem przepisów jest ochrona konsumenta i konkurencji.
Jako niezgodne z przepisami prawa uważa się:
– reklamy nieuwzględniające dobrych obyczajów i godności człowieka,
– reklamy, które celowo wprowadzają odbiorcę w błąd, przez co skłonią go do zakupu towaru lub usług,
– reklamy wywołujące uczucie lęku, wykorzystujące przesądy i łatwowierność dzieci,
– reklamy ukryte, np. wykorzystanie nazwy marki w artykule publicystycznym, nieoznaczonym jako sponsorowany,
– reklamy uciążliwe, czyli takie, których odbiorca sobie nie życzy, np. niezamówione telefony z ofertami sprzedażowymi,
– reklamy porównujące produkty z konkurencyjnymi i stawianie ich w złym świetle.
Regulacje dotyczące reklamy odnośnie miejsca publikacji:
– reklama w prasie musi być odpowiednio oznaczona, dotyczy to również artykułów sponsorowanych,
– reklama w radiu i telewizji musi być emitowana w przeznaczonych do tego blokach, lokowanie produktu także musi być oznaczone,
– reklama outdoorowa ma ograniczenia zapisane w ustawie krajobrazowej (więcej o tej ustawie przeczytasz tutaj https://roxart.pl/ustawa-krajobrazowa-a-co-to-takiego/).
Istnieją produkty, których reklamowanie jest całkowicie zakazane: tytoń, alkohol, leki na receptę. Jednak wśród alkoholi istnieje wyjątek: piwo. Jego reklamowanie jest ograniczone kilkoma aspektami. Nie wolno emitować spotów w telewizji w godzinach 6-22. Reklamy drukowane nie mogą pojawiać się w prasie przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, ani na okładkach gazet. Dotyczy to również afiszów na słupach i tablicach reklamowych, chyba że 20% przekazu będą zajmowały ostrzeżenia o szkodliwości alkoholu. Zakaz związany jest ze zwalczaniem alkoholizmu wśród społeczeństwa.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest specjalną instytucją powołaną w celu czuwania nad poprawnością reklam. Często zdarza się, że reklamodawcy wpadają w pułapkę przepisów. Jeżeli Urząd zadecyduje o nieprawidłowości, reklama nie zostaje dopuszczona do publikacji lub jest wycofana. Na reklamodawcę nakłada się kary finansowe, które mogą wynieść do 10% przychodów z roku poprzedniego. Urząd może nałożyć również karę w postaci zamieszczenia na stronie internetowej informacji o nałożonej karze.
Nad samoregulacją w dziedzinie reklamy czuwa Komisja Etyki Reklamy. Do niej zgłaszane są wnioski niezadowolonych konsumentów i przedsiębiorców. Komisja w 2015 roku otrzymała 692 skarg, z czego 201 skończyła się w sądzie. Najczęściej skarżone były reklamy zawierające treści nieodpowiednie dla dzieci, agresywne oraz posługujące się strachem. Główne media, które były skarżone to Internet, telewizja.
Warto więc, przed przystąpieniem do realizacji, zapoznać się z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć kar finansowych, a co gorsza, zepsucia wizerunku firmy. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie reklamowania swojego biznesu agencji reklamowej. Specjaliści od reklamy zajmujący się nią codziennie są na bieżąco z przepisami, dzięki czemu unikniesz niepotrzebnych problemów.
Nowy
7 marca 2023 by Natalia Lelek
Podczas kiedy Ty zastanawiasz się, czy zatrudnić agencję marketingową, Twoi konkurenci zdobywają rynek. A przecież...
Nowy
15 lutego 2023 by Brygida Biega
Hej! Za nami już jedenaście odcinków Live Social Special. Jeśli jakimś cudem (jak to możliwe?) jesteś tutaj po raz...
Nowy
6 lutego 2023 by Joanna Wojtasiewicz
Zaczynasz swoją przygodę z reklamą w mediach społecznościowych? Stoisz przed dylematem wyboru grupy docelowej lub miejsca...
Teraz Twoja kolej!
Szukasz partnera, który zrealizuje projekt dla Twojej firmy.
Zostaw nam swoje dane kontaktowe a nasz przedstawiciel skontaktuje się z TOBĄ!
Zamawiam kontakt