Testy A/B w reklamie internetowej. To musisz wiedzieć

Zaczynasz swoją przygodę z reklamą w mediach społecznościowych? Stoisz przed dylematem wyboru grupy docelowej lub miejsca wyświetlania swoich reklam? Zastanawiasz się czym są testy A/B i czy w ogóle warto je robić? Początki bywają trudne, często to właśnie wtedy dowiadujemy się, co dostarcza lepsze wyniki dla naszego biznesu. Testy porównawcze pozwolą Ci na wyciśnięcie jak najwięcej z przyszłych kampanii. Zapraszam Cię do zapoznania się z artykułem, w którym przybliżę temat testów porównawczych A/B.
Co możemy przetestować?
Najprościej mówiąc testy porównawcze to tworzenie i poszukiwanie najlepszej wersji reklamy – takiej, która przyniesie najwięcej konwersji (tj. zakupów czy wejść na stronę internetową). Jak sama nazwa mówi, pomagają one wybrać reklamę z atrakcyjniejszymi wynikami, np. spośród wersji A i B.
Testy porównawcze możemy przeprowadzić dla zmiennej, takiej jak:
- grupa docelowa,
- umiejscowienia,
- kreacje reklamowe:
- format (tj. grafika, wideo, katalog, kolekcja),
- komunikat w formacie,
- opis,
- nagłówek,
- CTA.
Testy A/B i o czym warto pamiętać?
Testy A/B warto stosować w firmach, które dysponują dużym budżetem na płatne kampanie reklamowe. Zacznij od określenia celów i strategii swojego biznesu. Dobrze zastanów się co chcesz osiągnąć (np. więcej zakupów, zapisów do newslettera) i przetestuj to – będzie to grupa docelowa czy kreacja reklamowa? A może obie te zmienne?
Na początek proponuję jednak zacząć od jednej, np. odbiorców. Dzięki temu skupisz swoją uwagę na wynikach jednego testu oraz ich analizie. W poszukiwaniu idealnych odbiorców w różnych wersjach testu zadbaj o to, aby nie nakładali się oni na siebie. Zwróć uwagę na wielkość każdej z grup – powinny być one zbliżonej wielkości. Pamiętaj także o tym, aby na każdy test przeznaczyć taki sam budżet.
Udało się znaleźć idealną grupę docelową? Kolejnym krokiem może być testowanie kreacji reklamowych. To pozwoli Ci na zbadanie, na którą z nich Twoi odbiorcy reagują najlepiej (przez dokonywanie zakupów, aktywności na profilu czy wyświetlenie strony docelowej). W różnych wersjach testu, przy tym samym nakładzie finansowym umieść tych samych odbiorców.
Zastanów się nad formatem, który chcesz przetestować. Będzie to wideo oraz grafika? Katalog produktów i kolekcja? A może postawisz na testowanie różnych komunikatów na grafikach? Tutaj możliwości jest wiele. Każdą zmienną umieść w osobnych wersjach testu. Ograniczać Cię może jedynie czas oraz budżet, którym dysponujesz na testowanie. Końcowym i kluczowym etapem jest analiza wyników i wyciągnięcie wniosków. Miej na uwadze, że obecnie Meta faworyzuje reklamy z formatem wideo i to one mogą osiągnąć najlepsze efekty.
Nie zapomnij o bardzo ważnej zasadzie – nie wprowadzamy zmian w testach. Uważnie zaplanuj cały proces, aby wyniki były wiarygodne i nie poszły na marne.
Zwróć uwagę czy w biznesie, który prowadzisz, występuje sezonowość. Nie rozpoczynaj testowania w momencie większego popytu na Twoje produkty/usługi. Nie prowadź ich w okresie świąt, jeśli sprzedajesz zestawy prezentowe z kosmetykami. Wybierz czas, kiedy sprzedaż jest na tym samym, stałym poziomie.
Jak długo prowadzić testy A/B?
W zależności od czynników, na które zwracasz szczególną uwagę podczas testowania (np. liczba konwersji), może trwać od kilku dni nawet do kilku tygodni. Meta rekomenduje 4 dni jako minimalny czas na testy. Wszystko zależy od czasu niezbędnego na osiągnięcie zadowalających rezultatów. Niezbędne jest tutaj monitorowanie konwersji oraz budżetu. Zakończ proces testowania, jeśli zauważysz, że kwoty nie przekładają się na wyniki. Pozwoli Ci to zapobiec przypaleniu pieniędzy.
Czy warto robić testy A/B?
Im więcej testujesz, tym więcej wiesz o swoich potencjalnych klientach. Wiesz, jaka grupa docelowa konwertuje najwięcej, jakie hasła i kreacje reklamowe działają najlepiej. Z upływem czasu reklamy będą przynosić coraz lepsze wyniki, a budżet przeznaczony na badania na pewno szybko się zwróci. Dzięki testowaniu możesz uniknąć przepalania budżetu na ustawienia, które nie działają. Jednak opinie o testach A/B są podzielone.
Dla części osób sprawdzą się i zaowocują w przyszłości, a dla innych będzie to niepotrzebny proces i wydawanie pieniędzy. Marka, która nie wie, jaka grupa docelowa przyniesie jej najlepsze wyniki lub jakie formaty reklamowe wybrać, powinna testować.
Nie ważne czy będą to ustawienia testów A/B, czy użycie osobnych zestawów reklam (również z wykorzystaniem zasad opisanych powyżej) – testuj, analizuj i wykorzystuj wnioski do dalszych działań z kampaniami płatnymi.
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)