Wiesz, czy się domyślasz, że Twój tekst jest dobry? Możesz szybko rozwiać swoje wątpliwości…

3 min. czytania
Bartłomiej Basznianin
Wiesz, czy się domyślasz, że Twój tekst jest dobry? Możesz szybko rozwiać swoje wątpliwości…

Przerobiłeś dziesiątki kursów i przeczytałeś setki kilogramów książek na temat pisania i copywritingu, ale nadal dręczy Cię jedna wątpliwość. Skąd masz mieć pewność, że to, co napisałeś jest na pewno dobre, zgodne ze sztuką i wprawi w zachwyt czytelników? Odpowiedź na to pytanie jest dość złożona, ale właśnie dlatego powstał ten artykuł, a nie krótki wpis w mediach społecznościowych.

Dlaczego w ogóle piszesz? Każą Ci? Lubisz? A może po prostu wiesz, że dobry artykuł jest na wagę drogocennej kostki masła? “Dobry tekst” na pewno nie powstanie z przymusu, bo to od razu widać, że ktoś pisał na szybko, bez motywacji i w ogóle… zero entuzjazmu i zainteresowania tematem. To dlaczego takim tekstem ma się zainteresować ktokolwiek?

Nie będę wygłaszał kazań i rozważań na temat tego, że “dobry tekst” to bardzo względne pojęcie i jak zwykle… jeden artykuł może nie wystarczyć. Ale można w kilku podpunktach zamknąć temat, aby zbudował Ci w głowie pewien obraz, który pozwoli zmierzyć poziom “dobroci” Twojego tekstu. 

Twój tekst jest dobry…

Bo działa, generuje wyniki i można to udowodnić

Najłatwiej pokazać to na przykładzie kampanii w META ads. Robicie wspólnie kampanię na pozyskanie leadów. Znasz grupę, którą wskazał Ci mediowiec, wiesz, jaka jest tematyka i siadasz do pisania. Chcesz wejść w skórę odbiorcy, poznać jego marzenia, bolączki, pragnienia. Twoim zadaniem jest go “podejść” – nie ma co owijać w bawełnę. On ma poczuć, że to jest skierowane do niego. Efektem tego będzie kliknięcie. 

Klikają? Znaczy, że działa? Działa? Znaczy, że powstał “dobry tekst”. Uwierz, prawidłowe ustawienie kampanii nie wystarczy, dlatego mediowiec będzie musiał podzielić się z Tobą momentem chwały, kiedy będziecie się wspólnie rozpływać nad wynikami.

Jeśli tak jest – mamy to! Twój tekst jest dobry.

Bo się podoba, ludzie go czytają i mówią Ci o tym

Zapytasz – no ale skąd mam o tym wiedzieć, że czytają? Stety lub niestety, content marketing to taka sama działalność marketingowa jak każda inna i musisz ją mierzyć. Różnica polega tylko na tym, że wszystko, co tutaj robimy, jest raczej inwestycją długofalową, dlatego nie można spodziewać się, że nagle po jednym artykule sprzedaż wystrzeli w górę jak inflacja w Polsce. Jest to możliwe, ale nie zakładaj, że tak będzie.

Jeśli to klasyczny artykuł na twojej stronie, możesz przecież udostępnić go w mediach społecznościowych, a jeśli napiszesz wszystko “dobrze”, odbiorcy będą wchodzić, czytać i… komentować.

Samą poczytność zmierzysz przez Google Analytics, a to, czy tekst się podoba, na pewno wyczytasz z treści komentarzy. 

Tak to wygląda? Mamy to! Twój tekst jest dobry. 

Bo się nie podoba, ludzie go czytają i mówią Ci o tym

Żeby coś mogło być nazwane dobrym (szczególnie tekst/artykuł), wcale nie musi podobać się wszystkim. Ma wzbudzać emocje, a to czy pozytywne, czy negatywne to już drugorzędna sprawa, bo wszystko zależy od kontekstu. Analogicznie jak w tym przypadku powyżej poczytność, komentarze i zaangażowanie musi się zgadzać, ale wcale nie musi być tutaj fali pozytywnych opinii i podziękowań za podzielenie się wiedzą lub informacjami.

Bywa, że wzbudzenie sensacji kontrowersyjnym tematem będzie lepszym wyjściem, bo przecież tutaj emocje są zdecydowanie większe. Ludzie po prostu lubią, kiedy coś interesującego dzieje się wokół jakiegoś tematu i oprócz żywo zainteresowanych sprawą, zbierze się też stado gapiów, którzy chętnie będą obserwować obrót sprawy.

Masz z tym do czynienia? Mamy to! Twój tekst jest dobry.

Nie zastanawiaj się – sprawdzaj

To nie jest oczywiste, że tekst jest dobry, dopóki tego nie sprawdzisz. Nie wiem, czy ten jest dobry. Mogę się tylko domyślać, ale skoro ciągle go czytasz, wychodzi na to, że jest. Bardzo ważne, żebyś pisał o tym, co faktycznie może kogoś zainteresować, a sposobów, jak znaleźć takie tematy, jest sporo. 

Skoro wiesz, jak pisać, nie przejmuj się tym, czy są one dobre, tylko wyeksponuj je na opinię odbiorców. Dostaniesz najlepszy możliwy i najszczerszy feedback.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Bartłomiej Basznianin

Content Team Leader w ROXART AGENCY. Bezwzględny dla każdego SEOwcy. ☠️