Biznes w 2021 roku – jaką strategię obrać?

2 min. czytania
Krystian Ficek
Biznes w 2021 roku – jaką strategię obrać?

To, że przyszło nam żyć w niepewnych czasach każdy z nas, przedsiębiorców i managerów, wie dobrze. Właśnie teraz należy podejmować decyzje, które będą miały olbrzymi wpływ na nasze firmy, a także, co ważniejsze, na naszych pracowników i ich rodziny. Mamy do wyboru co najmniej trzy strategie:

  1. Atak – szukamy okazji na rynku, nie poddajemy się i wkładamy dodatkowy wysiłek.

    Pracujemy dłużej i bardziej intensywnie, po to, aby testować nowe rozwiązania.
    Są dwa typy ludzi: pierwszy, którego motywuje inspiracja i drugi, którego motywuje desperacja. Nie wiem, którym typem jesteś, wiem jednak, że jest dużo firm, które właśnie teraz odnoszą spektakularne sukcesy. Jest też wiele takich, które, mówiąc brzydko, się zwinęły. Sam wybierz co motywuje Ciebie do szukania rynkowych okazji.
    Od jakiegoś czasu zauważam dużo niższe ceny za kliknięcia w Google ADS i Facebook ADS w różnych branżach. Właśnie o takich szansach piszę. Jeśli chcesz z nich skorzystać, umów się na darmową rozmowę z naszym specjalistą, pokażemy Ci jak! (ps. taka mała reklama;))

  2. Obrona – szukamy oszczędności, więc tniemy ile się da.

    Wszystko jednak ze zdrowym rozsądkiem. Szukamy niepotrzebnych wydatków, a nie po prostu wydatków. Co to oznacza? Tak jak w pierwszej strategii, poszukaj szans na rynku. Może to odpowiedni moment na wydelegowanie części zadań na zewnątrz? Outsourcing z definicji obniża koszty i podnosi jakość. Jeśli jesteś ciekawy jak to wygląda w przypadku wydelegowania całego marketingu w Twojej firmie na bardzo elastycznych zasadach, poznaj naszą propozycję Flex art.

  3. Oczekiwanie na cud – najgorszy scenariusz.

    Cytując klasyka “Brak podjęcia decyzji jest najgorszą decyzją”.
    Dlaczego najgorszą? Strategie z czasów przed kryzysem, w kryzysie nie będą przynosić zadowalających efektów – o ile będą przynosić jakiekolwiek. Świat sprzed pandemii już nie wróci, mówi o tym większość mądrych głów z dziedziny ekonomii. Wystarczy poczytać artykuły na Business Insider lub Forbes. Przykład z życia – zaczęliśmy prowadzić spotkania w formie wideokonferencji z klientami, których jeszcze rok temu nie byłem w stanie do takiej formy przekonać. Obecna sytuacja trwa na tyle długo, że na stałe zmieniła naszą biznesową rutynę i przyzwyczajenia. Mówiąc wprost, nie ma na co czekać, ponieważ albo się dopasujesz albo zginiesz.

Podsumowanie

Wojny nie da się wygrać tylko atakując lub tylko się broniąc – trzeba połączyć te dwie czynności. Wiem, że skoro to czytasz, jesteś świadomym managerem/ przedsiębiorcą, a sytuację, która trwa, postrzegasz jako szansę na rozwój. Pieniądze z rynku nie wyparowały, one właśnie teraz bardzo intensywnie migrują.

Życzę Ci, aby migrowały właśnie do Ciebie!

Autor: Krystian Ficek
CEO Agencja Reklamowa ROXart sp. z o.o.

wróć do listy wpisów