Wskaźniki Twojego newslettera spadną, jeśli nie zrobisz tych rzeczy…

5 min. czytania
Joanna Wojtasiewicz
Wskaźniki Twojego newslettera spadną, jeśli nie zrobisz tych rzeczy…

Widzisz, że Twoje wiadomości mają niski współczynnik otwarć i kliknięć, a kontakty z listy rezygnują z subskrypcji? Myślę, że czytając ten artykuł, zauważysz jakie błędy popełniasz i wdrożysz zmiany w kolejnych mailach. Gwarantuję, że dzięki konsekwentnemu przestrzeganiu moich rad zauważysz pięknie rosnące statystyki.

Komu wysyłać newsletter — grupa docelowa

Bazę kontaktów buduj organicznie

Podstawą skutecznego newslettera jest dobrej jakości baza kontaktów. Wiadomo, że jej organiczne budowanie jest czasochłonne, jednak masz wtedy pewność, że osoby zapisane na listę chcą na niej być. Jeśli kiedykolwiek przeszło Ci przez myśl kupienie adresów e-mail — zrezygnuj z tego pomysłu. Przyniesie Ci to więcej problemów niż korzyści. Zastanawiasz się jakich problemów? Niedopasowane treści do odbiorcy, zgłaszanie wiadomości jako spam, wypisywanie się subskrybentów z listy… Każde z tych działań ma wpływ na statystyki Twojego newslettera. 

Zwracaj uwagę na to, kogo dodajesz do swojej bazy. Przy organicznym budowaniu bazy pamiętaj o dodatkowej akcji, jaką jest potwierdzenie subskrypcji oraz zgody marketingowe. Dzięki temu masz pewność, że zapisana osoba chce znaleźć się na liście. Często jest to tylko chęć otrzymania kodu rabatowego, ale przekazując wartościowe treści, jest szansa, że zostanie z Tobą na dłużej. Potwierdzenie zapisu pozwoli Ci też zabezpieczyć listę przed botami, a dzięki zgodom możesz bez obaw wysyłać swoje wiadomości.

Nie pomijaj higieny bazy

Wiele osób przywiązuje do tego zbyt mało uwagi. Duża lista kontaktów wygląda imponująco, ale czy warto mieć w niej osoby, które nie reagują na wiadomości? Czyszczenie jej z nieaktywnych kontaktów zwiększy wskaźnik otwarć newsletterów. Nie robiąc tego regularnie, ryzykujesz zwiększeniem współczynnika zgłoszeń spamu. Będzie to miało negatywny wpływ na Twoją reputację wysyłkową. Zadbaj o jakość swojej bazy.

Wykorzystaj segmentację

Segmenty pozwolą Ci stworzyć różne grupy odbiorców. Dzięki nim wyślesz dopasowaną komunikację i zainteresujesz potencjalnych klientów, a oni nie stwierdzą, że mail nie jest do nich. Zwiększysz szansę na rosnące wskaźniki otwarć i kliknięć. To także mniej wypisów z listy i zgłoszeń spamu.

Jak stworzyć dobry newsletter?

Zacznij od celu

Przed napisaniem i wysłaniem wiadomości określ, co chcesz osiągnąć z pomocą E-mail Marketingu. Newsletter musi mieć cel. Pozwoli Ci to zachować spójność i działać zgodnie z planem. Informowanie o nowościach, maile edukacyjne, oferty sprzedażowe — to od Ciebie zależy, co chcesz osiągnąć i przekazać odbiorcom. Rób to przemyślanie i zmień nowego użytkownika w aktywnego klienta.

Stwórz konkretny, zachęcający temat wiadomości

To on decyduje czy Twoja wiadomość wyróżni się i odbiorca ją otworzy, czy zniknie w otchłani przepełnionej skrzynki. Niektóre narzędzia, takie jak GetResponse, oferują pomoc AI w tworzeniu skutecznych tematów. Warto przetestować ich działanie lub zainspirować się i do napisania własnych. Tematy newsletterów powinny dotyczyć treści, zachęcać do otwarcia i przeczytania całości.

Wykorzystaj dopełnienie tematu, jeśli Twoje narzędzie na to pozwala i dodaj w nim dodatkowe informacje. Dobry temat newslettera powinien wzbudzać ciekawość, mieć związek z treścią, dawać wartość i emocje. Dodanie elementu pilności, np. oferta ograniczona czasowo, zwiększy statystyki wiadomości. Unikaj słów charakterystycznych dla spamu. Myślę, że nie chcesz, aby Twój adres trafił na listę spamerów.

newsletter

Zadbaj o treść newslettera

Na pewno zastanawiasz się jakie treści wysyłać, aby zaciekawić odbiorców. Zacznijmy od tego, że masz 3-5 sekund na zainteresowanie. Tyle czasu potrzeba, aby potencjalny klient zdecydował czy przeczyta całość, czy jednak uzna, że wiadomość nie jest dla niego. Na samej górze, w miejscu bez scrollowania, wyjaśnij, o czym jest mail. Dodaj tam także swoje logo, które kierować będzie do strony www.

W dalszej części możesz przejść do przekazania wartościowych informacji. Pamiętaj, aby nie przesadzić z długością. Treść wiadomości powinna być jasna i konkretna — bez przeciągania. Nie używaj trudnych i zbędnych zwrotów. Pisz swoimi słowami, tak jak mówisz. Wykorzystuj wypunktowania i akapity, dzięki którym tekst będzie bardziej przejrzysty. Wysyłając newsletter zawierający CTA oraz multimedia (grafiki, zdjęcia, filmy mające linkowanie), możesz obserwować rosnący współczynnik kliknięć. Wezwanie do działania powinno określać, dokąd zaprowadzi odbiorcę, np. Obejrzyj wideo, Odwiedź sklep. Tworząc newslettery, pamiętaj o spójności i profesjonalizmie. Pokaż swoją ofertę oraz korzyści dla odbiorcy. Zaoferuj coś wyjątkowego, wyróżniającego Cię od konkurencji. Nie zapomnij o dostosowaniu wiadomości do urządzeń mobilnych. W treści wykorzystaj, np. imię odbiorcy, które podał przy zapisie do bazy. Spersonalizowane wiadomości newsletter pomogą budować relację z odbiorcą. Dobra więź i zaufanie z czasem przekształci się w zysk.

W końcowej sekcji dodaj przyciski do profili w mediach społecznościowych. Zachęć do obserwowania, dzielenia się zdjęciami oraz opiniami o produkcie/usłudze. Poinformuj o możliwości kontaktu — jak i gdzie mogą to zrobić. W stopce powinien znajdować się powód wysłania wiadomości, adres firmy oraz link do rezygnacji z subskrypcji.

Wysyłka newslettera

Dodatkowo zwracaj uwagę na częstotliwość oraz czas wysyłek. Przetestuj, o której godzinie współczynnik otwarć będzie najlepszy dla Twojej branży. Może będzie to między 8:00 a 11:00 kiedy odbiorcy będą w pracy, a może godziny wieczorne kiedy jest więcej czasu na przeczytanie wiadomości? Testy pozwolą Ci wybrać najlepsze rozwiązanie.

Zaleca się wysyłanie wiadomości nie częściej niż raz dziennie lub 3 razy w tygodniu, a minimum raz na tydzień. Najczęściej wybierane dni na wysyłkę to czwartek i piątek. Tak jak wspominałam wcześniej — przetestuj, co w Twoim przypadku zadziała najlepiej i przyniesie najlepsze wyniki.

Podsumowanie

  1. Zacznij od określenia celu.
  2. Zadbaj o jakość bazy kontaktów.
  3. Twórz treści atrakcyjne, konkretne i dopasowane do odbiorcy.
  4. Zbadaj godzinę i częstotliwość wysyłki najlepszy dla Twojej firmy.
  5. Testuj, aby osiągnąć zadowalające wskaźniki.

Ale nie musisz tego wszystkiego robić samodzielnie — pomożemy Ci z tym. Skontaktuj się z nami, aby podnieść swoje wyniki! 

 

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Joanna Wojtasiewicz

Ojej, wydaje mi się, że autor poniższych tekstów zapomniał ustawić opisu. Nie przejmuj się tym i czytaj wpisy!