Co to jest pr? zadania public relations

W polskich firmach coraz częściej mamy do czynienia z samodzielnymi stanowiskami dla tak zwanych PRowców, a studenci dziennikarstwa zabijają się o tego typu pracę. Co się stało z wszędobylską reklamą i dlaczego Public Relations święci takie triumfy? Jeśli nie wiadomo co chodzi, to zapewne o pieniądze. I tak też jest w istocie. PR z założenia ma być działaniem bezpłatnym i służyć zdobywaniu przewagi nad konkurencją.
Nic więc dziwnego, że o dobrego PRowca starają się już nie tylko korporacje, ale i małe i średnie przedsiębiorstwa. Dbanie o dobry wizerunek firmy stało się kwestią priorytetową.
Zdobywanie przewagi
Pamiętajmy, że komunikacja PR ma 3 funkcje – informacyjną, perswazyjną i konkurencyjną. Ta ostatnia polega na zdobywaniu przewagi. Do tego niezbędna jest jednak publiczność, a tą stanowi każda grupa, która ma wpływ na to czy firma może osiągnąć wyznaczone sobie cele. Mądry przedsiębiorca dba o swoją publiczność i słucha jej opinii. Zna zdanie tak publiczności świadomej (czyli tej, która zna problemy firmy), jak i publiczności utajonej (czyli tej, która myśli, że na firmę w żaden sposób nie wpływa). Nie poddaje się natomiast manipulacji publiczności aktywnej, która wyraża nie tylko swoje opinie, ale jednocześnie chce całkowicie decydować, co jest dobre, a co złe dla przedsiębiorstwa.
Koszty działań PR mogą być zatem niskie, ponieważ nie płacimy za reklamę. Aczkolwiek trzeba uwzględnić wynagrodzenie pracowników.
Organizacja działu PR w firmie:
• jeśli środki na to pozwalają opłaca się zorganizować osobny dział PR, jeśli nie – jako element działu marketingu; właściciel firmy jednoosobowej powinien przeznaczyć trochę swojego czasu na dbanie o pozytywny wizerunek samodzielnie
• analiza firmy i decyzja, w jaki sposób należy ją prezentować
• zebranie wszystkich wycinków prasowych dotyczących firmy w 1 teczce
• sukcesywne zbieranie bieżących wycinków prasowych o firmie i o konkurencji
• zamówienie profesjonalnych zdjęć firmy i produktu
• przygotowywanie materiałów informacyjnych dla prasy – artykuły, historia firmy, przegląd produktów i usług
• nawiązywanie kontaktów z dziennikarzami
• roczny plan działań PR firmy
Zalety działań PR:
• najtańsza forma promocji
• PR jest ciekawszy niż reklama
• informacje o firmie (dobre i złe) przenikają bardzo szybko do mediów
Wady działań PR:
• nie można kontrolować wyników tych działań
• brak wpływu na to, co napiszą dziennikarze
• brak wpływu na jakość informacji
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)