Efekt ROPO w e-commerce. Czym jest i jak sobie z nim radzić?

2 min. czytania
Natalia Rykała
Efekt ROPO w e-commerce. Czym jest i jak sobie z nim radzić?

Efekt ROPO coraz bardziej wpływa na rynek e-commerce. Ten specyficzny trend wśród konsumentów pojawił się wraz z rozwojem Internetu oraz nieograniczoną liczbą informacji, jaką możemy w nim znaleźć na temat konkretnego produktu. Na czym polega i jak możesz go zminimalizować?

Czym jest efekt ROPO?

Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) można przetłumaczyć z języka angielskiego niemal dosłownie. Poszukiwanie w Internecie, Zakup w sklepie stacjonarnym. Proces ten polega na wyszukiwaniu najważniejszych informacji o produkcie w Internecie oraz dokonywaniu finalnego zakupu w sklepie stacjonarnym. Zanim konsument podejmie decyzję na temat zakupu, przeszukuje różne miejsca w sieci, aby dowiedzieć się o produkcie jak najwięcej. Odwiedza strony i fora internetowe, grupy na Facebooku oraz poszukuje wiarygodnych opinii i rekomendacji. Z zebraną dawką wiedzy udaje się do tradycyjnego sklepu i kupuje produkt na miejscu.

Z czego wynika efekt ROPO?

Efekt ROPO nie oznacza faktu, że konsumenci nie odwiedzają Twojego sklepu internetowego. Mogą do niego trafić, a nawet uznać za cenne źródło informacji. Dlaczego więc nie finalizują transakcji w sklepie online? Najczęściej przyczyną jest po prostu chęć obejrzenia produktu na żywo. Konsumenci nadal odczuwają potrzebę dotknięcia, sprawdzenia lub przetestowania produktu, którym są zainteresowani. Często są to osoby starsze, które są przyzwyczajone do zakupów w sklepach stacjonarnych. Jednym z powodów może być także obawa związana z czasem dostawy, reklamacją lub zwrotem towaru zakupionego w Internecie.

Jakie branże najbardziej dotyka efekt ROPO?

Istnieje kilka branż bardziej podatnych na działanie efektu ROPO. Najczęściej jest on widoczny podczas zakupów sprzętu RTV/AGD, odzieży i obuwia, produktów farmaceutycznych oraz materiałów budowlanych.

Jak sobie z nim poradzić?

Z pewnością nie da się go całkiem wyeliminować. Wśród konsumentów nadal będą osoby, dla których zobaczenie produktu na żywo będzie miało znaczenie i od tego uzależniona będzie ich decyzja zakupowa. Efekt ROPO można jednak zminimalizować. W jaki sposób? Przede wszystkim ułatwiając klientom zakupy w Twoim sklepie internetowym.

  • Zadbaj o użyteczne i wyczerpujące opisy – przedstaw swój produkt w sklepie internetowym na tyle dobrze, aby klient uzyskał wszystkie potrzebne informacje. Pamiętaj o rozbudowanych opisach, zdjęciach i wideo.
  • Usprawnij komunikacje z potencjalnymi klientami – spraw, aby odbiorca mógł się bezpośrednio skontaktować z Twoim sklepem i szybko uzyskać potrzebne odpowiedzi. Zadbaj o jakość obsługi klienta.
  • Buduj wiarygodność i zaufanie do swojej marki – pozytywny wizerunek marki w Internecie to jeden z ważnych aspektów, na które konsumenci zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Rozwiej ich obawy związane z zakupami w sieci.
  • Oferuj korzyści z zakupów online – możesz przekonać swojego odbiorcę do zakupów w sklepie internetowym m.in. za pomocą zniżek, programów lojalnościowych lub specjalnych ofert promocyjnych.
wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony