Jak dobra reklama wpływa na decyzje konsumenta?

3 min. czytania
Karina Więcławska
Jak dobra reklama wpływa na decyzje konsumenta?

Każdy przedsiębiorca chce, żeby jego produkty podbijały internet i były rozpoznawalne na szeroką skalę. Na samą myśl widzi świetlaną przyszłość swojej firmy, a przed oczami już ma obrazy pełne zadowolonych klientów i, co najważniejsze, ogromnych dochodów finansowych. Niestety, ale klienci sami do Ciebie nie przyjdą – musisz najpierw sam przygotować kampanie reklamowe, dzięki którym Twoim odbiorcy będą zachowywać się tak, jak to zaplanowałeś. Jak dobra reklama wpływa na decyzje konsumentów? Czytaj dalej, by się dowiedzieć.

Dobra reklama, czyli jaka?

W czeluściach internetu możesz znaleźć setki poradników, których autorzy oferują łatwe i szybkie sposoby na pozyskanie nowych klientów, dzięki którym odnotujesz nieporównywalnie większe wyniki sprzedaży. Wszystko fajnie brzmi w teorii, ale trzeba mieć świadomość, że to wcale nie jest takie proste.

Można tworzyć przypadkowe reklamy bez specjalnego przygotowania i analizy zachowań konsumentów, ale jakie będą z tego korzyści? Prawdopodobnie marne. Dlatego, żeby zacząć tworzyć reklamy, które naprawdę będą sprzedawać, najpierw trzeba mieć świadomość tego, jak działa ludzki umysł i jak możemy to wykorzystać w rozwijaniu swojego biznesu.

 

 

ROXart – agencja reklamowa Warszawa

Proces decyzyjny konsumenta

Wyobraź sobie, że idziesz ulicą, a nagle podchodzi do Ciebie zupełnie obca osoba i mówi „Kup ode mnie produkt X!”. Jak byś się zachował? Pewnie raczej od razu byś przyspieszył kroku i nawet nie próbował udawać, że chcesz się dowiedzieć, o co chodzi. Z dokładnie taką samą sytuacją mamy do czynienia, gdy w internecie bombardują nas agresywne reklamy produktów, które nie są nam kompletnie potrzebne, ani nie jesteśmy nimi w ogóle zainteresowani.

Model AIDA

Właśnie z tego względu, żeby tworzyć angażujące i skuteczne reklamy, powinniśmy bazować na sprawdzonym modelu AIDA, który pomoże nam zrozumieć proces myślenia i wynikające z tego zachowania naszych potencjalnych klientów.

AIDA to akronim pochodzący od pierwszych liter angielskich słów, które oznaczają procesy, przez które musi przejść konsument, by dokonać zakupu. Kształtują się one następująco:

  1. Attention – przyciągnięcie uwagi,
  2. Interest – zainteresowanie produktem,
  3. Desire – wzbudzenie pożądania,
  4. Action – pobudzenie do działania.

Prześledźmy teraz wszystkie te etapy, by lepiej zrozumieć, dlaczego kierowanie się tym schematem naprawdę może przynieść nam zysk w postaci wzrostu sprzedaży.

Attention – daj się zauważyć

Pierwszym zadaniem, jakie musi spełnić reklama, jest przyciągnięcie uwagi konsumentów. Nawet najkorzystniejsza oferta przejdzie bez echa, gdy nikt jej nie zauważy. Dlatego zanim skupisz się na samej sprzedaży, daj się zauważyć! Wykorzystaj dobrej jakości zdjęcie lub nietuzinkową grafikę i uzupełnij je chwytliwym tekstem, który przyciągnie uwagę potencjalnych odbiorców. Zapomnij o sztampowych hasłach reklamowych czy nieatrakcyjnych zdjęciach, które każdy pominie podczas przeglądania mediów społecznościowych.

Interest – pokaż, co oferuje Twoje firma

Gdy już uda Ci się zdobyć uwagę odbiorców, to idealny moment na zainteresowanie ich Twoją ofertą. W końcu, aby klient zechciał z niej skorzystać, musi się najpierw dowiedzieć, czego konkretnie dotyczy. Dlatego niezwykle ważne jest jasne i przejrzyste przekazanie kluczowych informacji, które sprawią, że dana osoba stwierdzi, że właśnie Twój produkt jest jej potrzebny. Pomocne tu będą np. infografiki, dzięki którym w obrazowy sposób przedstawisz cechy Twojego produktu, na którym może najbardziej zależeć danej grupie docelowej.

ROXart – agencja reklamowa Kraków

Desire – wzbudź pożądanie

Klient zatrzymał się przy Twojej reklamie i zainteresował się Twoim produktem. Co teraz trzeba zrobić? Pokazać mu, że naprawdę go potrzebuje! W tym momencie musisz wzbudzić w nim poczucie, że właśnie dzięki przedmiotowi, który oferujesz, będzie mógł zapomnieć o problemie, z którym się zmaga. To właśnie na tym etapie posługuj się językiem korzyści i pokazuj, jak wiele można zyskać przez zdecydowanie się na zakup. Dobrze sprawdzają się tutaj emocjonalne treści o osobistym zabarwieniu, bo to właśnie one oddziałują na nas najmocniej.

Action – czyli dobiegamy do mety

Jeśli udało Ci się zatrzymać uwagę odbiorcy na tyle, by naprawdę zainteresował się Twoim produktem i stwierdził, że go potrzebuje, trzeba dokończyć ten proces mocnym akcentem. Dlatego komunikat reklamowy zakończ wezwaniem do działania (Call To Action), które pomoże sfinalizować sprzedaż, o którą przecież od początku Ci chodziło. Niech to będzie proste polecenie skierowane wprost do odbiorcy, ponieważ to właśnie takie najbardziej na nas działają.

Podsumowanie

Jak widzisz, skonstruowanie dobrej reklamy to wcale nie taka bułka z masłem. Najpierw trzeba dobrze poznać swoją grupę docelową, jej zainteresowania i potrzeby, żeby jak najdokładniej przemyśleć ścieżkę sprzedaży, na której chcemy oprzeć naszą komunikację. Dopiero na podstawie tej wiedzy możesz przygotowywać reklamy, które będą skutecznie prowadziły Twoich klientów do celu, który wyznaczyłeś na samym początku.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Karina Więcławska

Specjalistka ds. content marketingu, która słowem maluje obrazy, a fotografią opowiada historie. ✍️📸