Kolor, w który klikniesz. Kolor, który kupisz

Magdalena Miler
Kolor, w który klikniesz. Kolor, który kupisz

Kupujemy oczami, a to co się w nie rzuca, to kolory. Dla większości konsumentów kolor jest czynnikiem, który przesądzi o zakupie danego produktu. Czy jest to argument wystarczający, by zainteresować się psychologią koloru? Dla nas zdecydowanie tak!

Kolorem i jego wypływem na człowieka zajmuje się psychologia koloru. Naukowcy są zgodni – barwa niewątpliwie wpływa na nasz umysł i co za tym idzie, na nasze decyzje. Kolory działają na nasz nastrój, emocje, a także na reakcje fizyczne np. są one o 12% szybsze, gdy znajdujemy się w oświetlonym na czerwono pomieszczeniu. Psychologia koloru znalazła zastosowanie w każdym przemyśle – jest istotna w projektowaniu wnętrz, ogólnie pojętym designie, ale – co dla nas najważniejsze – jest obecna także w reklamie.

Zobacz: Planowanie śmierci na Facebooku? Czyli, co dzieje się z profilem na FB po śmierci użytkownika

1. Teoria barw

Był rok 1666, kiedy to Izaak Newton zaprojektował pierwszy wykres kołowy kolorów. Dzisiaj tzw. „koło barw” jest narzędziem, którym posługują się graficy, projektanci mody, wnętrz i osoby ogólnie związane z projektowaniem i grafiką. Koło barw jest świetnym narzędziem służącym do zestawiania ze sobą kolorów.

Jest kilka reguł, które pomogą nam wybrać daną kombinację kolorystyczną. Znawcy kolorów polecają kolory monochromatyczne, czyli zestawienie trzech odcieni tej samej barwy. Wybierając barwy leżące po przeciwnych stronach koła, korzystamy z harmonii komplementarnej. Harmonia trójkątna polega na wybraniu trzech barw, które znajdują się na wierzchołkach trójkąta równobocznego wpisanego w koło. Posługując się zasadą harmonii analogicznej wybieramy trzy kolory znajdujące się obok siebie.

Pomocne narzędzie do wyboru zestawień kolorystycznych znajdziecie tutaj

2. Znaczenie kolorów w reklamie

Kolor ma niesamowitą zdolność wpływania na nasze decyzje i reakcje. Psychologia koloru śpieszy z podpowiedzią, jaki kolor zastosować, by uzyskać daną reakcję konsumenta.

Czerwony jest kolorem niosącym ze sobą ładunek emocjonalny. Jest intensywny, dzięki czemu przenosi treść grafiki na jej pierwszy plan. Tak, jak wspomnieliśmy na wstępie, powoduje również szybkie podejmowanie decyzji. Fachowcy wyposażeni w tę wiedzę na czerwono zaznaczają nagłówki „okazja”, „kup teraz”, „tylko teraz”. Czerwień to również kolor związany z erotyką, energią i szybkością.

Jakie firmy zdecydowały się na czerwone logo? Coca-Cola, H&M, Levis, Lay’s, KFC, McDonald’s.

Żółty to kolor słońca, radości, energii, optymizmu. Wywołuje ciepłe uczucia, stąd jego użycie w markach dedykowanych dzieciom i firmach turystycznych. Są też pewne ograniczenia, żółta barwa mało nadaje się do użycia przy produktach luksusowych.

Kto zdecydował się na żółte logo? Ikea, InPost, Filmweb, RMF.

Pomarańczowy to połączenie mocy czerwieni z pogodnością żółtego. Jest to kolor fascynacji, radości i determinacji. Jest jeszcze coś, co wykorzystują firmy kulinarne – pomarańczowy wzmaga apetyt.

Jakie firmy mają pomarańczowe logo? CCC, Fanta, Orange, Allegro.

Kolor bezchmurnego nieba, czyli niebieski. Nie mogło być inaczej – jest to barwa utożsamiana z prawdą, mądrością, czystością, lojalnością. Kolor podkreślający wiedzę, moc, miękkość, zrozumienie. Co ciekawe, tłumi też apetyt, jednak nie przeszkodziło to firmie Danone w wybraniu go do loga.

Firmy, które wybrały niebieskie loga: PZU, Danone, PayPal, Nokia, Adidas, Volkswagen.

Zielony jest kolorem natury, wzrostu, świeżości, płodności, zdrowia, pokoju i bezpieczeństwa. Podkreśla nieszkodliwość, stąd jego zastosowanie w przemyśle medycznym. Jest również symbolem bycia fit, stąd jego regularna obecność we wszystkich reklamach zdrowego trybu życia.

Kto wybrał zieleń w logo? BP, Starbucks, Bank Zachodni WBK, Carlsberg, Herbapol.

Czerń. Kolor mocy, tajemnicy, elegancji, wyrafinowania, ale również zła i śmierci. Jest głęboki, ma wyszczuplającą moc i utożsamiany jest z produktami z wyższej półki. Generalnie uznaje się go za symbol luksusu, czego przykładem będzie sprzedaż największej ilości luksusowych samochodów właśnie w tym kolorze. Jest to barwa, która uwypukla inne kolory.

Kto postawił na czerń? Prada, Gucci, Chanel, Mac, Apple.

Biel jako najjaśniejsza z barw, kojarzy się z czystością i spokojem. Uwypukla się w zestawieniu z wyrazistym tłem, częściej jednak za nie służy. W połączeniu z czernią tworzy kwintesencję formalności i elegancji.

Białe loga wybrali: Samsung, Motown, Biały Jeleń.

3. Sprzedaż kolorem

Znawcy z amerykańskiej firmy Kissmetricks zajmującej się tworzeniem narzędzi do internetowej analityki są zdania, że kolor zmienia zachowania zakupowe internautów. Czerwony, pomarańczowy, czarny i morski poleca się przy wyprzedażach, granat przy dotarciu do klienta oszczędnego, a do tradycyjnego klienta branży odzieżowej trafia róż, fiolet i jaśmin. Jest to znak dla wszystkich grafików, by wykorzystać te kolory w tworzeniu tematycznych reklam.

W wielu przypadkach zmiana koloru buttona „Call To Action” w witrynach internetowych zmniejszyła lub zwiększyła konwersję. By poprawić wyniki poleca się ustawienie przycisku w kolorze kontrastowym do tła strony. Pamiętajcie, że najlepszą opcją zawsze jest test. Przez kilka dni możecie kontrolować kliknięcia w czerwony przycisk, a później zmienić jego kolorystykę na inny kolor i porównać wyniki.

Zobacz: Wpadki językowe w reklamie

Jest jeszcze jedna ważna kwestia – otóż postrzeganie kolorów w różnych krajach świata. Jeśli masz pewność, że Twoją stronę internetową będą oglądać osoby spoza granic Twojego kraju, miej na uwadze, że barwy jak gesty, mają różne znaczenie w zależności od pochodzenia odbiorcy. Polakom biel kojarzy się z czystością, natomiast w Chinach, Japonii i Indiach kojarzona jest z pechem i nieszczęściem. Gdy Pantone wybiera fiolet na kolor roku 2018 kierując się jego duchowym wymiarem, w krajach arabskich jest on jednoznacznie kojarzony z prostytucją. Zielony w USA ma natomiast jednoznaczne skojarzenie z dolarem. W tym momencie zachodzi konieczność zrobienia researchu, by przypadkowo nie odwrócić znaczenia reklamy.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony