Praca w social media – jak zacząć?

Z mediów społecznościowych korzysta każdy. Również marki przeniosły swoje komunikaty do Internetu. Co za tym idzie? Firmy zaczęły szukać specjalistów, którzy zaopiekują się ich profilami i dostarczą oczekiwane efekty. Możesz nim zostać również Ty, ale najpierw musisz się odpowiednio przygotować. Jak więc nim zostać?
Social media są jak jedzenie
Gdy mówisz, że chcesz zajmować się mediami społecznościowymi, to tak jakby kucharz powiedział „chcę zajmować się jedzeniem”. To zbyt ogólne pojęcie. Pora na sprecyzowanie, na przykład: „Chcę tworzyć autorskie przepisy dań będących połączeniem kuchni chińskiej i amerykańskiej”. Teraz lepiej.
Podobnie musisz określić się w przypadku mediów społecznościowych. Określ, czy wolisz robić płatne kampanie i reklamy, czy może publikować posty i budować zaangażowanie. Możesz jeszcze ukierunkować się na copywriting, robienie grafik, materiałów wideo czy zdjęć do postów. Sprecyzuj, co dokładnie chcesz oferować i które z tych obszarów rozwijać.
Poszukaj ogłoszeń o pracę
Nie, nie będziemy jeszcze aplikować. Znajdź oferty pracy, które Ci odpowiadają. Zwróć uwagę na miasta, a także na wymagania danego stanowiska. Nieraz wymienione są tam kursy, które musisz ukończyć, albo umiejętność obsługi narzędzi, na przykład tych do planowania kampanii reklamowych. Coraz częściej pracodawcy oczekują umiejętności fotografii i późniejszego przerabiania zdjęć lub przygotowywania grafik. Wypisz listę tego, czego potrzebujesz się nauczyć. Spełnisz przynajmniej częściowe wymagania i będzie Ci łatwiej otrzymać pracę. Lista jest niezbędna, aby przejść do kolejnego kroku, jakim jest skarbonka.
Rozbij świnkę skarbonkę
Pora wyciągnąć swoje oszczędności. Znajdź kursy, które odpowiadają punktom wypisanym podczas analizy ofert pracy. Znajdziesz je na platformach szkoleniowych, a Google Academy czy Meta Blueprint (Facebook) oferują bezpłatne, certyfikowane kursy — nie pomijaj ich. YouTube także może być pomocny, to kopalnia wiedzy. W dodatku często są to filmiki w języku angielskim. Jego znajomość również jest dodatkowym atutem, jeśli chcesz pracować w mediach społecznościowych.
Zostań śledzikiem
Jak chcesz być rybką to jasne, nie ma sprawy, ale tutaj jednak chodzi o coś innego. Znajdź najlepszych w dziedzinie, która Cię interesuje. Zapisz się na ich newslettery, zaobserwuj profile na LinkedIn, Instagramie, Facebooku, śledź blogi, podcasty, darmowe webinary. OK, może to męczące, w końcu bawisz się w śledzika, ale uwierz, że naprawdę owocne. Pozwoli być na bieżąco z każdymi nowościami, zrozumieć sposób myślenia osób z branży czy ich podejścia do biznesu, a to bardzo ważne.
Pora na sprawdzian
Połącz jedną ze swoich pasji ze zdobytą wiedzą. W zależności od tego, jakie działania w social mediach wybierzesz, dopasuj odpowiednie medium. Stwórz interesujące treści na temat swojej pasji, zainteresowań czy lifehacków. Pobaw się edycją zdjęć, zmontuj filmik, możesz też ustawić płatną reklamę na niskim budżecie, by sprawdzić, jak proces tworzenia reklam wygląda „od zaplecza”. Szczególnie, jak nie prowadzisz swojego konta w mediach społecznościowych. Wprawa w ich obsłudze jest najważniejsza. W końcu to na nich bazuje Twoja przyszła praca.
Zostań członkiem grup
Wydaje się mało ważne, okazuje niesamowicie skuteczne. Na Facebooku czy LinkedIn znajdziesz bardzo dużo grup o marketingu w mediach społecznościowych, grafice, czy innych, podobnych tematach. Dołącz do nich, na pewno ktoś będzie potrzebował rozwiązania na dany problem, porady, podzielenia się doświadczeniami. Samo czytanie wpisów na grupach sprawi, że bardzo dużo się z nich dowiesz. Kto wie, może kiedyś również będziesz potrzebować pomocy? Wystarczy, że dodasz post na grupie i wierzę, że szybko uzyskasz odpowiedź. Na takich grupach zdarzają się oferty pracy czy staży lub praktyk — może znajdziesz tam miejsce, gdzie zdobędziesz pierwsze doświadczenie.
Pora wyfrunąć z gniazda
Jeśli wykonałaś lub wykonałeś każdy poprzedni krok, masz już pewność, że nie aplikujesz „w ciemno”. Poszukaj więc swojej pierwszej pracy w social mediach. Nie zamykaj się na propozycje i dopytaj, czy na początku firma przydziela mentora nowym pracownikom i pomaga w podnoszeniu kwalifikacji. Jeśli wykażesz się chęcią rozwoju, wiedzą z branży i pomimo braku doświadczenia udowodnisz, że nie brakuje Ci zaangażowania, na pewno nie będzie to Twoja ostatnia rozmowa w tej firmie. Do dzieła!
Skąd pewność, że Ci się uda?
Bo pisze to osoba, która właśnie tak stawiała swoje pierwsze kroki w tej branży. Nie wątp w siebie i działaj, a obiecuję, że później zbierzesz tego owoce.
Może chcesz dołączyć do #teamROXART? Wyślij CV, a być może właśnie u nas postawisz swoje pierwsze kroki. 🙂
wróć do listy wpisówCo Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)