Responsywność stron internetowych – co to jest i dlaczego warto?

3 min. czytania
Katarzyna Swaczek
Responsywność stron internetowych – co to jest i dlaczego warto?

Tworząc stronę internetową lub planując jej zaprojektowanie, przewija się pytanie o jej responsywność. Czy to ważny element, na który warto poświęcić czas? Nie da się ukryć, że tak. Przeczytaj, dlaczego warto szerzej zainteresować się tym tematem.

Responsywna strona www – niezbędna w dzisiejszych czasach?

Czy responsywna strona internetowa jest w dzisiejszych czasach koniecznością? Sporo osób pamięta, jak jeszcze kilka lat temu nikt nie zwracał uwagi na wyświetlanie strony www na innych urządzeniach niż komputer. Wszystkie rozmiary były dostosowywane do standardowych monitorów i na tym kończyła się praca. Telefony komórkowe zawładnęły ludźmi już ponad 20 lat temu, ale dopiero od około 10 lat możemy zauważyć częstsze projektowanie stron internetowych na urządzenia mobilne. Jednak aktualnie, gdy z Internetu na smartfonach, tabletach czy telewizorach z systemem Android korzysta ponad 60% osób, niezbędne jest tworzenie responsywnych stron internetowych.

Co to jest responsywna strona internetowa?

Musimy zacząć od wyjaśnienia, czym jest responsywna strona internetowa. To nic innego jak dostosowywanie się witryny do rozmiaru wyświetlacza urządzenia, na którym ją przeglądamy. W ten sposób nie ma potrzeby przybliżania poszczególnych elementów i wszystko jest czytelne. Takie strony www docierają do szerszej liczby odbiorców. Co więcej, użytkownicy, którzy są zadowoleni ze sposobu wyświetlania informacji, często wracają na taką witrynę.

Za prawidłowe rozpoznanie rozdzielczości danego wyświetlacza odpowiada media queries. Po sprawdzeniu rozmiaru automatycznie pokazywany jest właściwy arkusz stylu, przez co strona www jest czytelna na każdym urządzeniu.

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Sprawdzenie responsywności strony jest bardzo proste. Wystarczy, że wejdziesz na wybraną witrynę na telefonie komórkowym lub tablecie. Jeżeli wszystkie elementy są czytelne, nic nie musisz przybliżać, aby zapoznać się z informacją, to strona jest responsywna. W przeciwnym wypadku niestety nie jest atrakcyjna dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Mobile First – trend, który odmienił spojrzenie na responsywność

Nie da się ukryć, że w 2022 roku większość odbiorców Internetu korzysta z urządzeń mobilnych. Wygoda i możliwość bycia na bieżąco z każdą informacją ze świata – to właśnie dlatego telefony wygrywają z komputerami. W 2018 roku Google wprowadziło Mobile-First Indexing. Co to zmieniło? Od tego czasu roboty Google’a zwracają szczególną uwagę na jakość wersji mobilnej stron www.

Piękna wersja komputerowa nie wystarczy, aby zadowolić roboty oraz użytkowników. Dotyczy to nie tylko struktury, ale również całej treści. Strona internetowa powinna być przyjazna dla urządzeń mobilnych, a co za tym idzie, musi być responsywna. W ten sposób zapewnisz sobie wyższą pozycję w wyszukiwarce Google, a potencjalni klienci częściej będą do Ciebie trafiać.

Aktualnie projektowanie strony zaczyna się od wersji mobilnej, a dopiero później dostosowuje się ją do komputerów. Jest to tak ważne, ponieważ o profesjonalizmie strony www świadczy jej responsywność.

Responsywna strona internetowa – dlaczego warto?

Łatwiejsze znalezienie informacji przez użytkowników nie jest wartością tylko dla nich. Ty, jako właściciel witryny, również możesz sporo zyskać. Przede wszystkim potencjalni klienci mogą znaleźć Cię bardzo szybko. Responsywna strona www wyświetla się na wyższej pozycji w wyszukiwarce Google’a niż ta, która nie dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza.

Wersje mobilne stron internetowych mogą pomieścić mniej informacji. To również jest bardzo dużą zaletą. Dlaczego? To proste. Jeżeli możesz zmieścić mniej, to wybierzesz tylko najistotniejsze informacje. Pokazując użytkownikowi wyłącznie korzyści, jakie daje Twój produkt, gwarantujesz sukces sobie i klientowi. On dostaje realną wartość, której nie musi szukać wśród rozległych opisów, a Ty zyskujesz nowego kupującego.

Wprowadzenie na stronę, nie tylko mobilną, mniejszej ilości informacji przekłada się również na mniejszy współczynnik odrzuceń. Co to oznacza? Użytkownik, wchodząc na witrynę, znajduje od razu to, czego potrzebuje. Nie wychodzi po zobaczeniu długiego tekstu, tylko zatrzymuje się na wypisanych korzyściach, jakie możesz mu dać. W ten sposób współczynnik odrzuceń jest mniejszy, a pozycja strony w wyszukiwarce jest wyższa. W efekcie szybciej i łatwiej zyskasz nowych klientów oraz czytelników.

Responsywna strona internetowa to gwarancja zwycięstwa – dla właściciela i dla użytkownika.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Katarzyna Swaczek

Content Marketing Specialist