Strategia marketingowa – dlaczego jej potrzebujesz?

4 min. czytania
Karina Więcławska
Strategia marketingowa – dlaczego jej potrzebujesz?

Każdy przedsiębiorca – niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczyna swój biznes, czy jest na rynku od lat – chce, aby jego firma prężnie się rozwijała i oczywiście przynosiła spore dochody. Sukces jednak nie bierze się z niczego, tylko z dobrze obranych działań, które wynikają ze strategii marketingowej. Czy naprawdę ma ona aż takie duże znaczenie i czy warto poświęcić jej czas? Czytaj dalej, by poznać odpowiedź.

Strategia marketingowa – co to jest?

Strategia marketingowa jest podstawowym dokumentem, na którym powinny być oparte wszystkie działania związane z biznesem. Jest pewnego rodzaju kluczem do funkcjonowania i zrozumienia własnej firmy, ponieważ spisuje się w niej wszelkie informacje potrzebne do prowadzenia skutecznych działań marketingowych.

Jeden z naszych Project Managerów, wieloletni specjalista ds. marketingu, porównuje strategię marketingową do przepisu: „Są dania, które robiąc na oko, zawsze zrobisz dobrze, jeśli masz wyczucie. Nie trzeba mieć super przepisu na carbonarę, jeśli byłeś we Włoszech i robiłeś ją 100 razy. Problem pojawia się, gdy masz przygotować ciasto na pizzę neapolitańską i to w dodatku dla pizzerii, ale już nie na użytek domowy. Bez przepisu polegniesz – w końcu ważne są proporcje, określona ilość czasu, otoczenie, itd. Strategia marketingowa jest Twoim przepisem na bardzo skomplikowane danie, które łatwo zepsuć. Bez planu na nim polegniesz, bo na „czuja” da się działać tylko do czasu i na małą skalę”.

Strategia marketingowa – struktura

Strategia marketingowa zwykle składa się z dwóch części – pierwsza dotyczy strategii samej marki, zaś druga poświęcona jest strategii komunikacji marki. Jedna z drugą powinna łączyć się w spójną całość, ponieważ ich kształt powinien być wynikiem wielogodzinnych analiz i przemyśleń dotyczących własnej firmy. Właśnie dlatego sporządzanie strategii jest idealną okazją do krytycznego spojrzenia na własną działalność i zastanowienia się, jak mogą postrzegać ją klienci i jakie mogą wypływać z tego korzyści na dłuższą metę.
Co powinno się znaleźć w strategii?
Sporządzenie strategii marketingowej jest niezwykle ważne, bo pozwala na zebranie i uporządkowanie wszystkich aspektów, które są kluczowe w prowadzeniu firmy. W strategii powinny się znaleźć między innymi takie elementy jak:

  • kluczowe informacje o Twojej firmie,
  • mocne i słabe strony firmy,
  • opis grup docelowych i person marketingowych,
  • UVP/USP, czyli to, co wyróżnia markę na rynku na tle konkurencji,
  • cele marketingowe,
  • nadrzędny komunikat,
  • identyfikację wizualną/branding marki,
  • plan działań na poszczególne kanały komunikacji z klientami i formę, jaką one przybiorą.

ROXart – agencja reklamowa Warszawa

Teraz zastanów się, jak połączyć wszystkie te działania bez odgórnie przygotowanego planu? No właśnie – w praktyce powstanie z tego chaos, a Ty zmarnujesz czas na pracę, która nie przyniesie żadnych korzyści. Dlatego jeśli nie masz strategii, to efektywne osiąganie celów biznesowych jest tylko mrzonką. Działania na wyczucie z doskoku może oceniasz jako skuteczne, ale dopóki nie zbadasz otoczenia i zestawisz ze sobą wszystkich elementów układanki, to skąd będziesz wiedział, czy aby na pewno nie da się działać bardziej efektywnie?

Dlaczego strategia marketingowa ma takie znaczenie?

Lepiej znasz wyznaczone cele

Gdy wybierasz się w podróż, planujesz najlepszą trasę i przygotowujesz środki transportu, dzięki którym dotrzesz do wyznaczonego celu. Zależy Ci też na maksymalnym wykorzystaniu czasu, więc robisz research na temat miejsc, które chcesz odwiedzić, by zyskać jak najwięcej. Dlaczego więc tego nie robisz, prowadząc własny biznes? Nie musisz nawet korzystać z całego marketingu MIX w rozumieniu 7P – strategia marketingowa po prostu wskazuje kierunek wszelkich działań, które mają doprowadzić Cię do celu, który sobie postawiłeś.

Wiesz, jak komunikować się z klientami

Warto także mieć świadomość, że podczas tworzenia strategii marketingowej klarują się kluczowe elementy marki takie jak USP (Unique Selling Proposition) i UVP (Unique Value Proposition) będące prawdziwym wyróżnikiem Twojej firmy pośród konkurencji. Dzięki ich określeniu będziemy mogli lepiej poznać naszą grupę docelową i przygotować adekwatną formę komunikacji. Jeśli na podstawie tych ustaleń stworzymy spójną oraz estetyczną identyfikację wizualną i połączymy ją z ciekawym przekazem językowym, z pewnością zyskamy przewagę na rynku.

Trzeba wiedzieć, że strategii nie tworzy się na kilka miesięcy, tylko na kilka lat (według obecnych trendów to około 3-5 lat, ale oczywiście należy ją odpowiednio weryfikować i aktualizować). „Marka musi utrzymywać spójny wizerunek przez cały czas, ale na przestrzeni kilku lat sama firma może urosnąć lub może wymienić się kadra pracownicza. Dlatego nadrzędny dokument strategiczny określający big picture usprawnia efektywne zarządzanie zasobami firmy w ujęciu długofalowym i pozwala zachować spójność we wszystkich touchpointach, niezależnie od zmian w zespole i charakteru poszczególnych pracowników” – mówi nasz specjalista ds. marketingu.

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, że strategia marketingowa jest absolutną podstawą, od której powinieneś zacząć prowadzenie biznesu. To właśnie dzięki niej każdego dnia będziesz przybliżać się do wyznaczonych celów i zobaczysz, że marketing naprawdę może być skuteczny. Jeśli potrzebujesz pomocy przy stworzeniu własnej strategii, skontaktuj się z nami, a my ją dla Ciebie przygotujemy.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Karina Więcławska

Specjalistka ds. content marketingu, która słowem maluje obrazy, a fotografią opowiada historie. ✍️📸