Na co komu strategia marketingowa?

Magdalena Miler
Na co komu strategia marketingowa?
W pewnym momencie życia firmy pojawiają się pewne, niemal egzystencjalne, pytania jak "Kim jesteśmy?", "Dokąd zmierzamy?", "Do kogo chcemy dotrzeć?", "W jaki sposób komunikujemy się z klientami?", "Czy nasze działania wynikają w ogóle z jakiegokolwiek celu?". Jesteśmy jedną nogą w domu, o ile te wątpliwości pojawią się na naszej drodze. Jeśli nie, marzenia o sukcesie staną się jeszcze bardziej odległe niż kiedyś. Wróćmy jednak do optymistycznej wersji - jeśli zaczynamy zastanawiać się nad sensem istnienia naszej marki, spiszmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Tak powstanie prototyp strategii marketingowej.

W ostatnich latach marketerzy i właściciele firm zdali sobie sprawę z pewnego braku porządku i systematyczności w podejmowanych działaniach oraz, co najważniejsze, zaczęli zastanawiać się nad tym, czy ich wysiłki zmierzają w jakimkolwiek celu. Tutaj pojawiły się strategie marketingowe, które nie są żadnym nowym odkryciem, raczej doczekały się momentu docenienia przez szerszą publikę.

Zobacz: (Nie)Przyjemne stosunki agencji reklamowej i klienta

Co to jest strategia marketingowa?

To dokument określający nie tylko plan działań, które zmierzają do osiągnięcia jednego, określonego przez firmę celu, ale i pozwalają na dobranie do niego najlepszych narzędzi, a także bierze pod lupę mocne i słabe strony firmy, określa jej możliwości i pozwala na wyłapanie potencjalnych zagrożeń.

Dzięki strategii lepiej poznajemy własną markę, wiemy, do kogo chcemy dotrzeć z naszym produktem. Mając sprecyzowaną grupę odbiorców, możemy dobrać najskuteczniejszą formę komunikacji naszego produktu z potencjalnymi konsumentami. Osoba lub cały zespół pracujący nad strategią analizuje także działanie konkurencji.

Strategia to fundament wszelkich kampanii reklamowych, jeśli zatem promujesz swoje produkty czy usługi w jakicholwiek medialnych kanałach, powinieneś ją posiadać.

Jakie są korzyści z posiadania strategii marketingowej firmy?

Co powinno znaleźć się w strategii marketingowej?

Strategie marketingowe nie zawsze wyglądają jednakowo, ale jest kilka punktów, które powinna zawierać każda. Najważniejszym jest oczywiście określenie naszego celu – może nim być podniesienie sprzedaży do konkretnych kwot, zyskanie rozpoznawalności czy w ogóle zaistnienie na rynku. Cel determinuje pozostałe punkty strategii marketingowej.

Kolejnym istotnym krokiem w strategii marketingowej jest określenie sposobu komunikacji produktu z klientem stworzony w oparciu o analizę rynku oraz konkurencji.

Strategia jest dokumentem, w którym powinna znaleźć się również dokładnie określona grupa docelowa oraz droga potencjalnego klienta prowadząca do zakupu naszego produktu. Istotnym elementem jest również stworzenie person, które pozwolą na poznanie klientów i ich problemów.

Strategia zawiera również plan marketingowy, czyli dokładne wytyczne, co i kiedy ma być zrobione.

Zobacz: Co to jest optymalizacja konwersji i dlaczego jej potrzebujesz?

Jak stworzyć efektywną strategię marketingową?

Żeby sprzedać produkt lub usługę musisz znać grupę docelową, wiedzieć, jakie problemy mają Twoi klienci oraz potrafić je rozwiązać. Świadomość mocnych i słabych stron własnego biznesu pozwoli Ci na maksymalne wykorzystanie jego potencjału i uchronienie się przed zagrożeniami. Dopiero wówczas, gdy posiądziesz tę wiedzę, będziesz w stanie znaleźć drogę, która pozwoli na wyróżnienie Twojego produktu od produktów konkurencji.

Dowiedz się więcej na zaplanowanymarketing.pl

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony