Technologia PWA – czym jest i czy warto z niej korzystać?

Dominik Skarbek
Technologia PWA – czym jest i czy warto z niej korzystać?
Mamy 2020 rok. Jeśli prowadzisz biznes, masz stronę lub sklep internetowy i nie korzystasz, albo nawet nigdy nie słyszałeś o technologii PWA, to teraz jest idealny moment na to, aby nadrobić stracony czas i „straconych” klientów.

PWA, czyli Progressive Web App to technologia, która po raz pierwszy została przedstawiona w 2015 roku i w ciągu kolejnych pięciu lat zdobyła popularność wśród firm na całym świecie. Najkrócej rzecz ujmując, jest to działanie stron i sklepów internetowych w taki sposób, aby imitowały zachowanie oraz wygląd mobilnych aplikacji natywnych (czyli tworzonych od zera i instalowanych najczęściej przez Sklep Play lub App Store). O szczegółach technicznych PWA powstało już wiele tekstów, dlatego nie będziemy ich w tym miejscu powielać. Skupimy się na wartości, jaką PWA przynosi dla Twojej firmy i Twoich potencjalnych klientów.

Korzyści płynące z wdrożenia PWA

Zastosowanie technologii PWA jest stosunkowo łatwym i szybkim sposobem na efektywne zwiększenie liczby odwiedzin oraz współczynnika konwersji dla strony czy sklepu internetowego. Warto tutaj wspomnieć, że według statcounter.com już od 2017 roku procent odbiorców treści w internecie za pomocą urządzeń mobilnych przewyższył tych, którzy korzystają z urządzeń typu desktop. Jednym słowem – urządzenia mobilne są na topie i warto działać w tym kierunku, aby zwiększać dostępność, wygodę i szybkość działania stron oraz sklepów dla użytkowników smartfonów.

Najważniejsze korzyści, które przynosi technologia PWA to między innymi:

  • dostępność – aplikacja PWA zadziała nawet w momencie, gdy użytkownik urządzenia chwilowo nie ma połączenia z internetem – zastosowanie tzw. Service Workers pozwala na wykorzystanie pamięci podręcznej urządzenia i zapisanie części aplikacji do korzystania w trybie offline
  • łatwość i szybkość instalacji – instalacja aplikacji odbywa się przez dodanie jej skrótu na ekran domowy smartfona, najczęściej wystarczy zaakceptować tylko dymek, który zrobi wszystko za użytkownika
  • responsywność – aplikacja PWA jest dobrze dopasowana do każdego urządzenia, na którym może być uruchomiona – od smartfonów po Smart TV
  • łatwa aktualizacja – aplikacja wygląda jak natywna, jednak jest ona odpowiednio zmodyfikowaną stroną internetową, więc jej aktualizacja odbywa się od razu w momencie aktualizacji treści na stronie
  • wpływ na SEO – Google dodatkowo promuje w wynikach wyszukiwania strony korzystające z technologii PWA
  • kontakt z odbiorcami – możliwość wysyłania powiadomień Push np. o nowym wpisie na blogu lub nowej promocji dla użytkowników aplikacji, którzy zaakceptowali taką prośbę
  • łatwość i szybkość wdrożenia – instalacja podstawowej funkcjonalności do istniejącej responsywnej strony internetowej lub sklepu jest prosta do zrobienia. W przypadku gotowych CMS często wystarczy zainstalować i skonfigurować wtyczkę, indywidualne rozwiązania zazwyczaj wymagają kilku godzin pracy programisty

Kto powinien skorzystać z PWA?

Odpowiedź jest krótka: każdy! Jeśli Twoja firma nie posiada dedykowanej aplikacji mobilnej i nie korzystasz jeszcze z Progresywnej Aplikacji Webowej, to znaczy, że tracisz wielu ze swoich potencjalnych klientów. Największą szansę na zwiększenie efektywności mają firmy prowadzące działalność e-commerce. Jeśli sklep internetowy posiada dobrze zaimplementowaną technologię PWA, jest w stanie osiągnąć nawet kilkukrotny wzrost konwersji przy jednoczesnym obniżeniu kosztu pozyskania klienta – wdrożenie tego rozwiązania jest naprawdę proste i tanie. Klient, który będzie zadowolony z zakupu, chętnie „przypnie” aplikację sklepu do swojego pulpitu i będzie częściej do niej powracał.

Jednak PWA to nie tylko e-commerce. Warto, aby także firmy działające w inny sposób zainteresowały się tą technologią. Od prostych stron firmowych, przez blogi, aż po duże strony korporacyjne. Korzyści jest naprawdę wiele, a przy niewielkich kosztach wdrożenia wydają się idealną inwestycją w biznes.

Należy jednak pamiętać o odpowiednim zarządzaniu aplikacją PWA – prawidłowo zaplanowane i przemyślane wysyłanie powiadomień push użytkownikom może przynieść naprawdę wymierne korzyści.

Zaplanuj wdrożenie PWA już teraz

Każdy dzień, w którym nie korzystasz z nowych technologii i nie rozwijasz swojej firmy, działa na Twoją niekorzyść. W dzisiejszym świecie musisz szybko reagować na wiele czynników, które pojawiają się w przestrzeni biznesowej, aby nie zostać w tyle. Jeśli nie jesteś przekonany czy warto zainteresować się wdrożeniem technologii PWA na Twojej stronie internetowej lub sklepie – nie wahaj się poprosić nas o pomoc. Rozwiejemy resztki Twoich wątpliwości i pomożemy Ci w rozwoju Twojego biznesu.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony