UVP – Receptą na nieskuteczny marketing?

2 min. czytania
Krystian Ficek
UVP – Receptą na nieskuteczny marketing?

Niemal nieograniczony wachlarz dostępnych towarów i usług sprawia, że coraz trudniej przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców (co stało się jeszcze trudniejsze w dobie social mediów). Sposobów na znalezienie się w centrum uwagi jest wiele. Przedsiębiorcy stosują różnorodne strategie promocyjne, cenowe i produktowe, aby zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach odbiorców. Nie trudno jednak o wniosek, że to produkt sam w sobie jest najważniejszy. Aby sprzedać go z sukcesem, musisz pamiętać o konieczności sformułowania UVP. Jeśli nazwa ta brzmi dla ciebie tajemniczo, zachęcam do dalszej lektury.

Czym jest UVP?


UVP to skrótowiec od angielskiego sformułowania „Unique Value Proposition” i oznacza unikalną wartość danego towaru lub usługi. Jest to niepowtarzalna cecha, cenna z punktu widzenia konsumenta, która przekona go do wyboru właśnie twoich produktów. Co prawda odpowiednia strategia cenowa umożliwia zdobywanie określonych przewag nad konkurencją, jednak zawsze istnieje ryzyko, że ktoś sformułuje atrakcyjniejszą. Ceny można bowiem kształtować w dość elastyczny sposób. Produkt, wraz ze swoją jakością i funkcjonalnościami, stanowi zaś rdzeń, który można przekształcać jedynie do pewnego stopnia.

Dlaczego warto spisać UVP?


Spisanie UVP należy rozpatrywać w kategoriach inwestycji. Jak zostało wspomniane, nie będzie ono ulegało znacznym przekształceniom. To właśnie konsekwencja w zakresie wyróżników charakteryzujących Twoje produkty pozwoli odbiorcom kojarzyć je z określonymi wartościami. Dobrze sformułowane UVP, wraz z odpowiednio dobraną strategią cenową oraz działaniami promocyjnymi (z naciskiem na marketing internetowy) pozwalają na skuteczne przyciągnięcie uwagi odbiorców i skłonienie ich do podjęcia pożądanych przez ciebie działań. Dlatego też warto dogłębnie przeanalizować swoje przewagi konkurencyjne, korzystając z pomocy specjalistów z Agencji Reklamowej.

Jak stworzyć swoją propozycję unikalnej wartości?


Pierwszym krokiem do sformułowania dobrego UVP jest poznanie swojej grupy docelowej. Trudno o wskazanie, z natury subiektywnych, wyróżników, które przekonałyby wszystkich. Warto więc nazwać problem lub potrzebę, dla której twój produkt stanowi rozwiązanie. Wartość twojego produktu powinna być przy tym wielowymiarowa — powinieneś dostrzec możliwie najwięcej jego atutów. Pozwoli to na stworzenie większej ilości scenariuszy, bazujących na różnych wartościach i ostateczny wybór najlepszego z nich.

Unikalne wartości organizacji – przykłady


UVP jest powszechnie stosowanym narzędziem marketingowym, dlatego też przykładów jego zastosowania jest bardzo dużo. Wśród marek, które oparły na nim swoje działania można wymienić:

  • Zalando, którego UVP stanowi ogromna baza dostępnych produktów oraz możliwość ich darmowego zwrotu przez długi okres,
  • Uber — każdy może zarabiać pieniądze na wożeniu ludzi z wykorzystaniem własnego samochodu,
  • Revolut — umożliwiający szybką i tanią wymianę 150 walut i wypłatę pieniędzy.

Jak widać, stworzenie niepowtarzalnego produktu jest nieodzowne, aby osiągnąć sukces. Przemyślane i trafnie sformułowane UVP pozwala zaś pozyskać nowych klientów, zachować dotychczasowych, a ostatecznie stać się liderem rynku.


Jeśli potrzebujesz pomocy w sprecyzowaniu UVP Twojego produktu/ usługi lub firmy, mam dobrą informację. Organizujemy warsztaty kreatywne na których pomożemy Ci sprecyzować Unique Value Proposition, a to będzie miało olbrzymi wpływ na skuteczność Twojego marketingu.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony