UX – niezbędne pojęcie w marketingu internetowym
Nie jest tajemnicą, że obecnie marketing internetowy jest kluczem do sukcesu w walce o pozyskiwanie klientów. Powodem tego jest znaczny rozwój technologii i cyfryzacji w ostatnim czasie. Wiele dziedzin życia codziennego przeniosło się do internetu, co spowodowało, że liczba użytkowników znacznie wzrosła (Liczba internautów w Polsce w styczniu 2020 roku wyniosła ogółem 28,1 mln). Właśnie dlatego sieć to obecnie najpotężniejsze narzędzie marketingowe.
Prowadzenie strony internetowej, pisanie bloga, publikowanie postów w social mediach – wszystko to ma wpływ na świadomość marki wśród potencjalnych odbiorców. Jednak samo „bycie” w internecie to jeszcze nie wszystko. Firma, która chce wygrać z konkurencją, musi wyróżnić się na rynku. Musi zainteresować potencjalnych klientów i zaproponować im coś wyjątkowego. Tutaj liczy się jakość. I mowa tu zarówno o sprzedawanych usługach czy produktach, jak i o treściach w internecie, które reprezentują wizerunek firmy. Strona internetowa ma być przede wszystkim przyjazna dla użytkownika. W tym momencie wkracza pojęcie UX. Czym właściwie jest i dlaczego warto się nim zainteresować?
Czym jest UX?
UX to skrót od angielskiego wyrażenia user experience. Jest to ogół wrażeń i doświadczeń użytkownika korzystającego z danego produktu cyfrowego, np. strony www. W praktyce oznacza to tyle, czy witryna zapewnia wygodę w poruszaniu się, jest estetyczna, dostarcza ważne dla odbiorcy informacje lub po prostu czy pozwala mu osiągnąć cel. Zatem UX dotyczy zarówno obszaru technicznego i użytkowego, jak i tego wizualnego.
Zoptymalizowanie strony pod tym kątem nie jest łatwym zadaniem. Na początku warto dokonać analizy użyteczności strony (można to zrobić za pomocą audytu UX). Oczywiście ważnym aspektem jest poznanie potrzeb docelowych odbiorców i wprowadzenie zmian dostosowanych do nich. Czasem warto nawiązać współpracę z agencją reklamową lub marketingową, która zadba o pozytywny wizerunek treści internetowych.
Dlaczego warto zadbać o UX na stronie www?
Skuteczna strona internetowa to nie tylko taka, która jest przyjazna dla algorytmu Google i wyświetla się na wysokiej pozycji. Musi ona być wartościowa dla użytkownika, a jej forma i treść zachęcać i doprowadzać do konkretnych akcji. A zwiększanie konwersji na stronie z kolei przekłada się na wygenerowanie większych zysków. Prościej mówiąc, dzięki optymalizacji UX więcej odwiedzających stanie się klientami, wzrośnie sprzedaż, a koszty reklamy będą niższe. Dlatego też warto zadbać szczególnie o ten aspekt.
Co ma wpływ na UX strony www?
Użyteczność, dostępność, wiarygodność, wartościowość. To między innymi te cechy wpływają na skuteczność strony internetowej. – twierdzi pionier w dziedzinie UX z firmy konsultingowej zajmującej się architekturą informacji i wyszukiwaniem. W praktyce oznacza to między innymi, że:
- Należy zadbać o to, aby najważniejsze informacje były na „pierwszym planie”, treść była czytelna, zrozumiała i panował ogólny porządek.
- Na wrażenia użytkownika wpływa również ilość tekstu. Zbyt długie treści są przytłaczające i z pewnością nikt nie będzie miał ochoty ich czytać.
- Ważnym aspektem jest szybkość działania. Dotyczy to zarówno wczytywania się strony jak i sposobu interakcji.
- Zadania na stronie takie jak rejestracja czy proces zakupu muszą być proste. Skomplikowane formularze mogą odstraszyć potencjalnych klientów, a to oznacza niższą sprzedaż.
- Warto wprowadzić skuteczną nawigację, aby użytkownik swobodnie mógł poruszać się po witrynie.
Makieta UX strony www
Makieta UX to projekt platformy internetowej. Jest prototypem strony i zawiera szkice układu, rozmieszczenia elementów takich jak menu, treści, formularze czy zdjęcia, a także definiuje działania na stronie. Makietę tworzy się, aby zobrazować całą koncepcję serwisu i mieć możliwość nanoszenia poprawek przed etapem produkcyjnym. Ma ona formę klikanego pliku HTML, co pozwala na przejrzyste przedstawienie rozmieszczenia wszystkich elementów. Tworzenie makiet UX zazwyczaj poprzedzone jest analizą i badaniem potrzeb grupy docelowej. Zebrane wyniki są bazą do rozpoczęcia projektu.
Optymalizacja strony pod kątem UX to jeden z najważniejszych elementów e-marketingu. Jest to jednak proces długotrwały i często wymaga posiadania odpowiednich narzędzi (np. hotjar), dlatego warto zdecydować się na skorzystanie z agencji reklamowej czy marketingowej.
wróć do listy wpisówCo Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)