Zmiana logo firmowego — kiedy warto to zrobić?

2 min. czytania
Katarzyna Swaczek
Zmiana logo firmowego — kiedy warto to zrobić?

Najpopularniejsze marki regularnie decydują się na odświeżenie swojego wizerunku. Dlaczego? Decyzja o rebrandingu może być podyktowana różnymi aspektami, jednak zazwyczaj dąży do jednego – przyciągnięcie nowych klientów i umocnienie więzi z obecnymi. Zmiany są potrzebne, ale kiedy warto je wprowadzać? Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.

Redesign, lifting czy rebranding?

Musimy zacząć od wyjaśnienia powyższych pojęć. Brzmią podobnie, wydawać by się mogło, że znaczą to samo, jednak tak nie jest.

Redesign logo polega na wprowadzeniu widocznych zmian w obecnym identyfikatorze marki. Powinien opierać się przede wszystkim na dokładnie przygotowanym briefie, rozmowie z klientem oraz analizie konkurencji. Przed rozpoczęciem projektowania ważne jest sprawdzenie, w jakim punkcie obecnie jest firma. Redesign powinien wprowadzić świeżość i znacznie odbiegać od aktualnego wizerunku. Najczęściej firmy decydują się na taki krok, gdy zauważają, że wypracowany język wizualny nie jest skuteczny i nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Lifting logo to najdelikatniejszy zabieg z tych trzech pojęć. Nie powinien znacząco zmieniać znaku, lecz tylko go odświeżyć. Zazwyczaj grafik skupia się na budowie loga lub konkretnej literze z całej nazwy. Często zmieniane są kolory, jednak nie jest to drastyczne, lecz delikatne przejście. W tym przypadku nie chodzi o zmianę całego zamysłu identyfikacji wizualnej, ale o wprowadzenie świeżości.

Ostatnią możliwością jest rebranding. Jest najszerszym działaniem, na jakie może zdecydować się marka. Polega na zdefiniowaniu tożsamości firmy od początku. Zespół przeprowadzający rebranding powinien zacząć od napisania strategii, w której wyodrębni wizję, wartości, claim czy przesłanie. Ważna jest analiza konkurencji oraz wypisanie wszystkich wyróżników, aby zawrzeć je w nowej identyfikacji. Można powiedzieć, że rebranding to drastyczna zmiana, która ma dążyć do lepszego.

Kiedy warto zmienić logo firmowe?

1. Zły wygląd logo

Pierwszym z powodów jest zły wygląd logo w mediach społecznościowych, na stronie internetowej czy na banerach reklamowych. Jest to klasyczny przypadek firm, które były zakładane wiele lat temu. Przez ten czas zdążyło się wiele zmienić. Zaczynając od mody, a kończąc na wizji marki. Często właściciele firmy wyodrębnili nowe korzyści, jakie mogą dać swoim klientom i chcą je pokazać. Kiedyś loga zazwyczaj składały się z długiej nazwy i nie zwektoryzowanego rysunku. Jak taki znak umieścić na zdjęciu profilowym na Instagramie? Nie będzie to wyglądało atrakcyjnie i właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest rebranding logo.

2. Chęć dotarcia do nowej grupy odbiorców

Mimo że marka jest już mocno rozpoznawalna, może to nie zadowalać właścicieli. Wynika to zazwyczaj z wąskiej grupy, do której trafia aktualna identyfikacja. Chęć dotarcia do nowych odbiorców swój początek powinna mieć w zmianie loga. Potencjalny klient musi poczuć komunikację marki, aby się z nią identyfikować. Jeżeli aktualna grupa Cię nie satysfakcjonuje, to redesign logo będzie idealnym rozwiązaniem.

3. Zmiana nazwy firmy

W tym przypadku zmiana loga jest oczywistością. Rzadko się zdarza, że identyfikacja dopasowywana do konkretnej nazwy będzie pasowała do jej nowej wersji. Grafik zazwyczaj skupia się na budowie oraz liczbie liter i w ten sposób tworzy odpowiedni znak. Zmieniając nazwę swojej firmy najlepiej zdecydować się na rebranding logo, aby trafiać do odpowiedniej grupy docelowej odbiorców i nie pozostać niezauważonym na rynku.

4. Chęć wyróżniania się

Jak być rozpoznawalnym, gdy konkurencja jest duża? Co sprawi, że klient będzie w pierwszej kolejności myślał o Twojej marce? Wyróżniająca Cię identyfikacja wizualna. Nie da się ukryć, ludzie są wzrokowcami. Jeśli coś jest warte zapamiętania, to zostanie w pamięci na długo. Potencjalny klient będzie podświadomie wybierał właśnie tę markę, która w jakiś sposób go zaciekawiła. Rebranding logo to jeden z elementów, od którego warto zacząć. Dobrym przykładem jest sieć sklepów Żabka. Ich rebranding był procesem długotrwałym, ale osiągnęli sukces. Stare logo z rzucającą się w oczy żabą zostało zmienione na nowoczesny znak, gdzie litera „a” i „b” układa się w nieoczywisty kształt płaza. Marka dotarła do nowych odbiorców i znacząco wyróżniła się na rynku.

Rebranding logo – dobra zmiana w firmie

Zmiany mogą być ciężkie, jednak patrząc na największe światowe marki, są koniecznością. Coś, co sprawdzało się 10 lat temu, nie będzie zachwycać aktualnie. Nawet delikatny lifting będzie pozytywnie wpływał na postrzeganie firmy. Jeśli chcesz być wśród najlepszych, nie odkładaj rebrandingu w nieskończoność. Idź z duchem czasu i podejmuj nowe wyzwania. Gwarantujemy, że będzie to krok w stronę nowych możliwości.

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Katarzyna Swaczek

Content Marketing Specialist