Ile kosztuje reklama na Facebooku?
Wiele osób rozpoczynając swoją przygodę z tworzeniem reklam w mediach społecznościowych, zastanawia się ile kosztuje reklama na Facebooku? Od czego zależy jej koszt? Na te pytania nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi, ani ustalonego cennika. Zależy on od wielu czynników, które przybliżymy Ci w tym artykule.
Bierzesz udział w aukcji reklam
Facebook Ads opiera się na systemie aukcyjnym. Co to znaczy? Twoja reklama weźmie udział w aukcji o możliwość wyświetlenia się użytkownikowi. Tworząc reklamy, musimy być świadomi, że konkurujemy o uwagę odbiorców z mnóstwem innych reklamodawców. Po publikacji reklamy Facebook wybiera dla niego najlepszy komunikat. Ustawiając grupę docelową, przekazujesz informację do Facebooka, do kogo ma być kierowany Twój komunikat.
Jak to wygląda w praktyce?
No dobrze, ale co to znaczy, że moja reklama bierze udział w aukcji? Posłużymy się prostym przykładem. Chcesz dotrzeć ze swoim komunikatem do mężczyzn interesujących się motoryzacją. Inny reklamodawca to właściciel sklepu z częściami samochodowymi. W obu przypadkach kampanie targetowane będą na mężczyzn, zainteresowanych samochodami, czy wcześniej wspomnianą motoryzacją. Grupą docelową będzie ta sama osoba, więc obie reklamy wezmą udział w aukcji. Będą w niej rywalizować ze sobą o możliwość emisji właśnie temu użytkownikowi. Zastanawiasz się teraz, który komunikat wygra? Zależy to od łącznej wartości trzech głównych czynników ustalonych przez Facebooka. Pierwszy z nich to budżet na reklamę, jaki oferujemy. Drugi to prawdopodobieństwo uzyskania oczekiwanego wyniku, czyli pożądanej reakcji odbiorcy. Ostatnim jest jakość reklamy, o której decydują między innymi jej cechy i ukrywanie reklam przez użytkowników. Kreacja o najwyższym stopniu trafności zwycięży w aukcji.
Od czego zależy koszt reklamy na Facebooku?
Czynników wpływających na cenę reklamy może być bardzo wiele. Codziennie jesteśmy zarzucani ogromną ilością komunikatów. Badania wykazały, że naszą uwagę potrafimy skupić jedynie przez 8 sekund. Te kwestie także mają duże znaczenie w dotarciu do naszej grupy docelowej. Przeszukując Internet, nie znajdziemy dokładnie określonego cennika reklam na Facebooku. Tworząc kampanię to my decydujemy, ile pieniędzy chcemy wydać. Platforma będzie dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników za ustaloną kwotę czy to będzie 100 zł miesięcznie, czy 10 000. Musimy jednak pamiętać o tym, że niektóre bardziej zaawansowane kampanie potrzebują minimalnego budżetu. W trakcie tworzenia Facebook nas o tym poinformuje.
Ustalanie stawek za płatne reklamy
Różnią się one w zależności od ustawień jakie wybierzemy. Wielkość grupy odbiorców ma bardzo duży wpływ na koszt reklamy. Nie może być ona zbyt szeroka, ponieważ Facebook będzie miał trudności z dotarciem do odpowiedniej osoby. Jeżeli chcemy uzyskać zadowalający wynik, musimy ją odpowiednio sprecyzować. Im większa grupa, tym dłużej i mniej skuteczniej, algorytm będzie docierał do użytkowników. Istotny czynnik, wpływający na koszt reklamy na Facebooku, to cel kampanii. Każdy z nich możemy zaliczyć do jednej z dwóch kategorii: wizerunkowe, pozwalające budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów oraz sprzedażowe z nastawieniem na zakup produktów. Reklamy mające przynosić zysk lub pozyskać kontakty (tzw. leady), są zaliczane do późniejszych etapów prowadzenia płatnych reklam. W pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na uzyskaniu odpowiedniej pozycji na rynku, budzić zaufanie wśród odbiorców i stworzyć z nimi odpowiednie relacje. Jeżeli nie podejmiemy działań wizerunkowych, ciężko będzie osiągnąć zadowalające wyniki z kampani konwertujących.
W ciągu dnia Facebook wyświetla określoną liczbę reklam jednemu użytkownikowi. Cena może zależeć również od tego, ile konkurencyjnych firm chce dotrzeć do tej samej grupy docelowej, co Ty. Czas, w jakim inni reklamodawcy próbują przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz sama ilość użytkowników, także decyduje o Twojej stawce.
Pamiętaj o monitorowaniu i optymalizacji
Włączenie reklam to dopiero połowa sukcesu. Może okazać się, że automatycznie działająca reklama będzie wydawać zbyt wiele pieniędzy. Jeśli decydujesz się na stworzenie kampanii na Facebooku – pamiętaj o niej i optymalizuj ją. Zmiana grupy docelowej lub kreacji reklamowej może przynieść zaskakujący efekt. Jaki? Zwiększysz wyniki swojej reklamy i obniży jej koszt, co w rezultacie zmniejszy ilość wydanych pieniędzy.
Ciekawi Cię jak, prócz braku zainteresowania reklamą, można przepalać swój budżet reklamowy? Zapraszamy do naszego antyporadnika.
wróć do listy wpisów5 porad, jak skutecznie przepalać budżety reklamowe (antyporadnik)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)