Poznaj skuteczny sposób na pozbycie się chaosu w firmowym marketingu

Sukces to pojęcie względne i bardzo subiektywne. Dla niektórych sukcesem będzie pozyskanie jednego klienta miesięczne, a dla innych pozyskanie dwudziestu każdego dnia.
Teraz rodzi się pytanie, co musi się wydarzyć, abyś był zadowolony z marketingu Twojej firmy? Pytanie tylko pozornie wydaje się proste. Niestety, z mojego 9-letniego doświadczenia w marketingu wynika, że większość przedsiębiorców w naszym kraju nie potrafi precyzyjnie na to pytanie odpowiedzieć. Powodów jest co najmniej kilka, a te, które powtarzają się najczęściej, to brak czasu na zastanowienie się oraz brak wiedzy jak to zrobić.
Nie jestem specjalistą od zarządzania czasem, więc tu nie pomogę. Znam się natomiast dość dobrze na marketingu, dlatego poniżej zebrałem informacje jak należy określić cele marketingowe, a następnie jak je osiągnąć – to najkrótsza definicja strategii marketingowej. Dłuższą znajdziesz poniżej.
Czym jest strategia marketingowa?
Istnieje wiele definicji, które wyjaśniają, czym jest. Mówiąc najprościej, to zaplanowane działania i sposoby postępowania, które mają pomóc w realizacji długoterminowych celów przedsiębiorstwa. To fundament efektywnego działania w biznesie, „mapa drogowa”, która pokazuje, w jaki sposób zwiększać sprzedaż, a co za tym idzie – zysk. Strategia marketingowa może mieć formę dokumentu-przewodnika. Nie chodzi jednak o to, by agencja marketingowa przygotowywała plik o możliwie jak najbardziej wyrafinowanej formie, który będzie celem samym w sobie. Strategia ma raczej prowadzić firmę na wszystkich etapach działania, dostarczać podpowiedzi i narzędzi przydatnych w codziennej pracy.
Oczywiście, w biznesie często trzeba być elastycznym – trudne do przewidzenia zdarzenia, takie jak na przykład pandemia Covid-19 i związane z nią obostrzenia mogą wymuszać całkowitą zmianę strategii. Nie oznacza to jednak, że dobrym pomysłem jest rezygnacja z planowania i skupienie się wyłącznie na bieżącej działalności – w takim wypadku nietrudno popełnić kosztowne błędy i przegapić szanse na realizację długoterminowych celów.
Korzyści ze strategii marketingowej dla Twojej firmy:
- Sam proces pisania strategii pomaga w poukładaniu procesów oraz pozwala spojrzeć na własną firmę z innej perspektywy
- Często podczas warsztatów kreatywnych dostrzega się możliwości lepszego dopasowania produktu czy usługi do potrzeb klienta
- Pozwala skupić się na szansach rynkowych oraz na zagrożeniach, których Twoja konkurencja może nie dostrzegać
- Zwiększa skuteczność reklam poprzez sprecyzowanie grupy docelowej
- Pomaga w opracowaniu skuteczniejszych haseł reklamowych
- Identyfikuje i klasyfikuje narzędzia, które możesz użyć
- Oszczędza Twój czas i pieniądze, wskazując najbardziej efektywne metody reklam
- Zwiększa Twoją sprzedaż i zyski
Co zawiera strategia marketingowa?
1. Cele marketingowe
Cele marketingowe są podstawą do wyznaczenia strategii marketingowej, która musi być z nimi spójna. Brak jasno określonych celów powoduje, że pracownicy mogą poruszać się nieco po omacku, a poszczególne działy w firmie mogą wzajemnie niweczyć swoje działania. W żadnym wypadku nie powinny być one mylone z marzeniami. To raczej plany rynkowe czy finansowe, które muszą być realistyczne, możliwe do osiągnięcia w dającym się zaplanować okresie czasu. W wielu przypadkach przedsiębiorcy, co prawda, wyznaczają sobie pewne cele, jednak są one sformułowane w sposób bardzo mglisty, zbyt ogólnikowy, na przykład: „duża liczba nowych zamówień”, „inwestycja w marketing internetowy” czy szeroko rozumiany „rozwój”. Tak sformułowane cele marketingowe są oczywistościami, które niewiele mówią o rzeczywistych priorytetach i sposobie funkcjonowania firmy, nie są także czytelne dla pracowników.
Wyznaczając cele marketingowe warto mieć na uwadze to, by były one możliwie jak najbardziej konkretne i mierzalne: może to być na przykład wzrost sprzedaży o 5% do końca roku, wprowadzenie nowego produktu na rynek czy rozpoczęcie sprzedaży za granicą. Warto określać konkretne terminy na realizację poszczególnych działań – w przeciwnym wypadku poważnym problemem może stać się prokrastynacja, czyli tendencja do odkładania wszystkiego na później.
2. Analiza
W momencie, gdy posiadamy już wyznaczone cele, kolejnym krokiem przy planowaniu strategii marketingowej firmy powinna być analiza, która pomaga zrozumieć sytuację na rynku oraz wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki, mogące przełożyć się na sukces. W tym celu warto przeprowadzić analizę SWOT (nazwa jest akronimem z języka angielskiego od słów: strenghts, weaknesses, opportunities, threats – mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia).
- Mocne strony – na przykład zasoby, którymi dysponujemy, narzędzia czy utalentowani pracownicy; pomysły i rozwiązania, które wyróżniają naszą ofertę na rynku;
- Słabe strony – aspekty działalności, z którymi radzimy sobie gorzej, wady oferty – na przykład wyższa cena, gorsza jakość, ograniczenia finansowe czy technologiczne;
- Szanse – na przykład nowe trendy, które możemy wykorzystać, czy produkty, których nie ma w swojej ofercie konkurencja;
- Zagrożenia – mogą to być działania konkurencji lub niekorzystne okoliczności rynkowe, które uniemożliwią nam realizację naszych celów.
Oprócz analizy SWOT, należy również sprecyzować UVP Twojej firmy oraz produktu/ usługi.
Więcej o UVP możesz przeczytać tu: UVP – Receptą na nieskuteczny marketing?
3. Grupa docelowa
Kolejnym krokiem w budowaniu strategii marketingowej będzie poznanie swoich klientów – grupy docelowej. Skuteczna komunikacja marketingowa zawsze wymaga określenia grupy docelowej – są to osoby, które ze względu na swoje cechy, potrzeby, problemy i sposób życia mogą być potencjalnie najbardziej zainteresowane naszą ofertą. Przykładowo, jeżeli oferujesz kosmetyki kolorowe, to grupą docelową dla Twoich produktów będą młode kobiety, a w przypadku preparatów witaminowych – seniorzy. Nie wystarczy, że agencja marketingowa określi grupę docelową dla wybranego produktu lub usługi – trzeba dobrze ją poznać, zrozumieć jej oczekiwania, styl życia i sposób, w jaki się komunikuje. Zupełnie inny przekaz trafia do młodych matek zainteresowanych ofertą ubranek i kocyków dla niemowląt z naturalnych materiałów, niż do deskorolkowców. Oczywiście, myśląc o grupie docelowej, trzeba bardzo uważać, by nie powielać stereotypów – efekt może być sztuczny i karykaturalny. Zamiast tego warto postawić na analizę danych.
4. Kanały komunikacji marketingowej
Kanały komunikacji marketingowej powinny być ściśle dopasowane do grupy docelowej i oferty. Mamy do wyboru liczne formy marketingu internetowego, które dzielą się na dwie główne grupy:
- Działania organiczne – Pozycjonowanie, prowadzenie profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube, TikTok, itp.), content marketing, webinar, itp.
- Działania płatne – wszelkiego rodzaju kampanie w Google czy Facebook, artykuły sponsorowane.
Warto określić ich skalę, odpowiadając na pytanie, czy zależy nam na klientach lokalnych, a może globalnych.
Ważne, aby każde działanie miało jasno określony cel i było elementem większego lejka sprzedażowego.
Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu zmieniły się Twoje przekonania co do strategii marketingowej. Jej opracowanie jest długotrwałe i pracochłonne, jednak posiadanie i wdrażenie postanowień w niej zawartych sprawi, że masz olbrzymią szansę na:
- wyprzedzenie konkurencji (jest 95% szans, że Twoja konkurencja strategii nie posiada),
- dopracowanie produktu/ usługi,
- poprawę procesów w firmie,
- zmniejszenie kosztów marketingu (wykluczenie niedziałających narzędzi),
- zdywersyfikowanie źródeł pozyskiwania klientów,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie marżowości.
Tak się składa, że możemy pomóc Ci w opracowaniu i wdrożeniu skutecznej strategii marketingowej. Dzięki naszemu doświadczeniu, poprowadzimy Cię za przysłowiową rączkę, zaczynając współpracę od przeprowadzenia dokładnego audytu obecnych działań, a następnie warsztatów kreatywnych, w których uczestniczą najczęściej:
Z Twojej firmy:
- Właściciel/ prezes
- Osoba odpowiedzialna za sprzedaż
- Osoba odpowiedzialna za marketing
- Najlepszy Handlowiec
Ze strony ROXART:
- Marketer
- Spec. Google ADS
- Spec. Facebook ADS
- Grafik
- Koder/ programista
- Project manager
Całe spotkanie trwa od 4 do 6 godzin. To właśnie ono jest podstawą do napisania skutecznej strategii marketingowej.
Dowiedź się więcej na: https://zaplanowanymarketing.pl/
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (22)
- digital marketing (10)
- e-commerce (15)
- fotografia (2)
- GetResponse (2)
- grafika (5)
- influencer marketing (4)
- marketing (73)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (2)
- reklama (49)
- reklama w google (10)
- SEO (14)
- social media (46)
- social special (8)
- sprzedaż (54)
- strony internetowe (18)
- wideo (2)