Roxart - Agencja Reklamowa Rzeszów
!

Agencja Reklamowa Rzeszów

  • ul. Hanasiewicza 10, 35-103 Rzeszów
  • biuro@roxart.pl
  • +48 517 398 997
< POWRÓT

Autor: Magdalena Miler

reklama |  sprzedaż |  content marketing |  marketing | 

Neuromarketing, czyli całkowicie podświadome robienie zakupów

11 kwietnia 2018 by Magdalena Miler

Neuromarketing, czyli całkowicie podświadome robienie zakupów

Wydaje Ci się, że dokonałeś świadomego wyboru i dlatego sięgnąłeś po dany produkt w sklepie? Zetkniecie z rzeczywistością może być bolesne, większość zakupowych decyzji podejmowana jest podświadomie i coraz częściej wykorzystują to giganci marketingu.

Marketerzy już dawno obrali za swój cel najlepsze zrozumienie potrzeb i zachowań klienta, by dotrzeć do niego z określoną ofertą. Klasyczne badania konsumentów obarczone były jednak pewnym marginesem błędu – badane osoby nie zawsze odpowiadały zgodnie z prawdą i bynajmniej nie był to zabieg celowy.

Ludzki mózg nadal pozostaje tajemnicą, jedni badacze twierdzą, że używamy zaledwie jego małej cząstki, gdy inni obalają badania tych pierwszych. Naukowcy wydają się być zgodni, jeśli chodzi o udział naszej świadomości w procesie podejmowania decyzji. 90% procesów mózgowych odbywa się bez udziału naszej świadomości. Jest to aspekt, który w szczególności zaciekawił marketerów i zmusił do zjednoczenia sił z medycyną w celu pracy nad stworzeniem nowej interdyscyplinarnej nauki o tym, jak ludzie (nie) używają mózgu do podejmowania decyzji. Tak narodził się neuromarketing.

Zobacz: Jak wyjść z kryzysu z twarzą i jeszcze na nim zarobić?

Wszelkie badania neuromarketingowe sprowadzają się do badania reakcji człowieka na dany bodziec reklamowy. Dzięki wynikom badań proces sprzedaży jest optymalizowany.

Jak badania wyglądają w praktyce? Respondenci poddawani są badaniom np. EEG. EMG, badaniu ruchu gałek ocznych, funkcjonalnemu rezonansowi magnetycznemu i w tym samym czasie bombardowani są bodźcami reklamowymi. Dzięki takim badaniom dokładnie widać, które sceny z reklam najsilniej wpływają na percepcję badanego. Badając ruch gałek ocznych wiemy, na którym szczególe czy momencie reklamy skoncentrował się wzrok widza.

Badania neuromarketingowe nie należą do najtańszych, pozwolić sobie na nie mogą jedynie giganci w branży. Przejdźmy do praktyki. Badania neuromarketingowe są nie tylko wyznacznikiem, jakie bodźce działają na konsumenta, a które wprost przeciwnie, na podstawie ich wyników można opracować metodę na różnice między rezultatami innych badań reklamowych, a rzeczywistością (margines błędu), wycofać nieudany produkt zanim wejdzie na rynek, nie dopuścić do premiery nieskutecznych kampanii reklamowych. Neuromarketing może uchronić firmę przed kryzysem i kompromitacją na rynku. Co za tym idzie, może spowodować również oszczędności finansowe.

Jakie firmy zleciły badania neuromarketingowe i jaki był ich efekt?

Badania zlecone przez firmę Frito-Lay sprzedającą chrupki i chipsy wykazała, że klienci chętniej sięgają po opakowania matowe niż błyszczące. Okazuje się, że błyszczące rzeczy uaktywniły u badanych obszar mózgu związany z… obrzydzeniem.

Ciekawe są również wyniki neuromarketingowych badań Coca-Coli. Badani w pierwszej kolejności mieli do wyboru nieoznaczone w żaden sposób napoje. Kierowali się wyłącznie walorami smakowymi. Wyniki? Większość wybrała Pepsi. W kolejnej części badania do wyboru były napoje z etykietami. Teraz większość badanej grupy wybrała Coca-Colę. Od momentu, w którym napoje straciły anonimowość, w mózgach badanych uaktywniły się ośrodki decydujące o myśleniu wyższym, czyli postrzeganiu przez samoocenę, natomiast ośrodki odpowiadające za smak zaczęły pracować zdecydowanie słabiej. Badania jasno pokazały, że nie podejmujemy decyzji w racjonalny sposób i przy okazji rozstrzygnęły spór na temat, co jest lepsze Pepsi czy Coca-Cola i mimo że zleceniodawca badania przegrał w bitwie na walory smakowe, wygrał jako autorytet.

Zobacz: 5 największych kryzysów w mediach

Badania neuromarketingowe zleciła również firma znana z produkowania zup w puszcze. Marka Campbell podniosła sprzedaż o 2% po tym, jak zlecone badania wykazały większą reakcję emocjonalną badanych na widok ciepłego posiłku. Ich tętno natychmiast spadało, gdy patrzyli na produkt wystawiony na sklepowej półce.

PayPal odkrył, że reklamy skupiające się na szybkości i wygodzie powodują reakcje bardziej pozytywne niż reklamy odnoszące się do bezpieczeństwa i ochrony, co w przypadku wszelkich instytucji finansowych jest kluczowe. Na podstawie tych badań marka opracowała zupełnie nową strategię.

Heineken testując nową reklamę piwa badaniami neuromarketingowymi uniknął wypuszczenia nieskutecznej kampanii reklamowej. Narzędzia jak EEG i eye-tracking, których użyto w analizie emocji badanych, wykazały, że reklama nie działa na konsumentów tak, jak oczekiwała tego marka. Co więcej, na podstawie badań wysunięto następujący wniosek – etykieta na butelce z Heinekenem jest za mało widoczna i nie skupia wzroku potencjalnego konsumenta.

Badania marketingowe pozwalają precyzyjnie określić potrzeby klientów, dzięki czemu naukę czeka świetlana przyszłość. Zrozumienie emocji konsumenta jest kluczowe w tworzeniu skutecznych kampanii. Jednak jedno w tej kwestii nie ulegnie zmianie, badania neuromarketingowe nie należą i nie będą należeć do najtańszych. Gdzieś jeszcze wynurza się kwestia etyczna – neuromarketing można uznać za daleko idącą formę manipulacji lub zdrady, bowiem nauka służy tutaj do pewnej formy oszukiwania człowieka i zmusza go do zakupu.

Skomentuj ten wpis

Zobacz pozostałe wpisy

< Powrót
Roxart blog - „RANDKA” Z KLIENTEM

reklama | 

„RANDKA” Z KLIENTEM

23 marca 2013 by admin

...

Roxart blog - 5 największych kryzysów w mediach

content marketing | marketing | 

5 największych kryzysów w mediach

23 marca 2018 by Magdalena Miler

Przed erą social media o "kryzysach" uczyli się studenci medycyny, dla których pod tym słowem kryło się nagłe pogorszenie...

Roxart blog - Logo – ważny element wizerunku firmy

marketing | 

Logo – ważny element wizerunku firmy

2 lutego 2015 by admin

Nie wszystkie firmy zdają sobie sprawę jak ważnym i potrzebnym elementem jest logo. Stanowi ono identyfikację marki na...

Teraz Twoja kolej!

Szukasz partnera, który zrealizuje projekt dla Twojej firmy.

Zostaw nam swoje dane kontaktowe a nasz przedstawiciel skontaktuje się z TOBĄ!

Zamawiam kontakt

Świat skutecznej reklamy.

Witaj w świecie agencji reklamowej ROXart, w którym skuteczne reklamy są najważniejsze.
Reklama jest dla nas czymś więcej niż pracą, poświęcamy się jej bez reszty. Fascynuje nas fakt, że dobrze dobrane kolory i słowa potrafią potęgować sprzedaż.
Nie pracujemy pięć dni w tygodniu po osiem godzin, w sumie nie pracujemy w ogóle. Tego czym się zajmujemy nie możemy nazwać pracą, jest to coś tak naturalnego jak oddychanie – nie myślimy działamy! Dlatego powierzając w nasze ręce tak istotną cześć swojego biznesu jaką jest niewątpliwie reklama możesz być spokojny, Twoje zlecenie trafiło do pasjonatów, którzy nie pozwolą Ci się zawieść. Techniki reklamy są niczym kolory farb w palecie malarza, używając jednego koloru ciężko jest namalować pejzaż. Aby przeprowadzić skuteczną akcję promocyjną musimy połączyć ze sobą dostępne metody reklamy i promocji. Niezależnie od tego czy sprzedajesz buty, wędliny czy samochody my wiemy jak zwiększyć Twoje udziały na rynku. Reklama w Internecie, prasie czy na bilbordach może być skuteczniejsza niż Ci się wydaje! Jednak żeby tak było, wszystko wcześniej musi zostać przemyślane i dokładnie zaplanowane. Nie ma ludzi na których reklamy nie działają, są tylko tacy, którzy tak sądzą. Wykorzystaj to! Skontaktuj się z naszą rzeszowską agencją reklamową i zobacz ile do tej pory straciłeś. Czas biegnie szybko, konkurencja nie śpi! Nie zastanawiaj się dłużej – zacznij wygrywać w wyścigu z konkurencją.

Rzeszów to idealne miejsce dla Agencji reklamowej.

Rzeszów to miasto innowacji i rozwoju. Stolica Podkarpacia nieustannie się rozwija, codziennie powstają tu nowe firmy, a duże przedsiębiorstwa otwierają swoje filie. Agencja reklamowa w Rzeszowie ma przed sobą ogromne możliwości rozwoju. Dlatego jest to miejsce dla nas!
Zrealizowaliśmy już kilkadziesiąt kampanii reklamowych dla firm z naszego miasta, wiele reklam wykonanych przez nas zdobi rzeszowskie budynki i drogi. Wykonujemy reklamy standardowe (wydruki wielkoformatowe, reklamy świetlne, poligrafię itp.), reklamy internetowe (strony www, landing pages, grafikę displayową) oraz całe kampanie łączące ze sobą wszystkie dostępne media.
Jesteśmy w posiadaniu dużego budynku, w którym znajdują się nasze biura, studio fotograficzne, pracownia oraz garaż w którym aplikowane są folie na samochody. Z chęcią przyjmujemy klientów w naszej siedzibie, omawiając szczegóły współpracy przy aromatycznej kawie. Najważniejszy jest dla nas komfort naszych klientów, dlatego jesteśmy elastyczni. To Ty wybierasz preferowany rodzaj kontaktu z nami, może to być mail, telefon, wizyta w naszej lub Twojej siedzibie – niezależnie czy mieści się ona w Rzeszowie czy w innym mieście Polski. Zapraszamy do współpracy!