Co to jest optymalizacja konwersji i dlaczego jej potrzebujesz?
Co to jest optymalizacja konwersji?
W kontekście strony internetowej pod podjęciem konwersji kryją się wszystkie czynności, których pożąda właściciel witryny, a wykona je internauta. Posłużmy się przykładem – może to być dokonanie zakupu, zamówienie usługi, pozostawienie danych kontaktowych, obejrzenie wideo, wysłanie zapytania, czy przeczytanie kilku artykułów i zwiększenie wyświetlalności strony.
Konwersja przyjmuje różną postać w zależności od założenia, które realizuje strona internetowa. Różnicuje ją cel, który ma przed sobą witryna – inny będzie mieć sklep z obuwiem sportowym, strona oferująca pożyczki, a jeszcze inny szkoła kursów.
Co to jest współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji funkcjonujący w branży pod terminem „Conversation Rate” jest wskaźnikiem pokazującym, czy nasza strona realizuje nasz cel.
Matematyczne podejście do tematu:
Współczynnik konwersji jest liczbą konwersji w przeliczeniu na liczbę odwiedzin strony. Można ją wyliczyć na podstawie wzoru.
Konwersja jest w pełni mierzalna, co jest ważną informacją dla wszystkich przedsiębiorców, dla których sukces zawsze można opisać liczbami.
Po co optymalizować współczynnik konwersji?
Conversion Rate Optimization – Optymalizacja współczynnika konwersji
Niestety, nikt nie powiedział, że będzie łatwo. Co się dzieje w przypadku, gdy nasi użytkownicy nie zachowują się tak, jakbyśmy tego chcieli i nie realizujemy wyznaczonego sobie celu? Za taki stan rzeczy może odpowiadać nasza strona internetowa.
Optymalizacja konwersji jest procesem ciągłym sprowadzającym się do wprowadzania w witrynie takich zmian, które mogą podnieść współczynnik konwersji i co za tym idzie realizować obrany przez nas cel.
Nawet mała zmiana na stronie, może mieć ogromny wpływ na zachowanie na niej internautów – przykładowo zmiana buttona Call to Action z koloru zielonego na czerwony może zwiększyć klikalność o kilkadziesiąt procent.
Więcej o wpływie kolorów na nasze decyzje zakupowe dowiecie się z: Kolor, w który klikniesz. Kolor, który kupisz
O czym należy pamiętać decydując się na optymalizację współczynnika konwersji? Pieniądze, które zainwestujemy w proces, przynoszą nam zysk, przy jednoczesnym spadku kosztu pozyskiwania klienta.
Jak wygląda optymalizacja konwersji?
Optymalizacja konwersji sprowadza się do dokładnego testowania elementów np. zmieniamy kolor buttona Call to Action i na bieżąco kontrolujemy, jak zmienia on zachowanie użytkowników na stronie. Nie mamy żadnych ograniczeń co do liczby testów, możemy zatem przeprowadzać optymalizację aż do skutku, którym będzie osiągnięcie przyjętego celu. Testować możemy każdy z elementów budujących naszą stronę – treść i wizualną postać nagłówków, kolory buttonów, bannerów, ich proporcje, długość formularza itd.
Jednak w testowaniu elementów należy zachować rozsądek i posłużyć się doświadczeniem w temacie. Profesjonaliści nie tylko wiedzą, które elementy zmienić w pierwszej kolejności, ale i pomagają sobie w pracy specjalnymi narzędziami pomagającymi prześledzić zachowanie internauty na stronie.
Metody optymalizacji konwersji
Optymalizować możemy każdy element na naszej stronie, dlatego nie istnieje jedna, ograniczona liczba metod, które pomogą naszej witrynie w osiąganiu przypisanego do niej celu, ale możemy opisać sposoby, które konwertują.
1. Liczby
Lubi je nie tylko Twój szef, ale i użytkownicy. To właśnie z ich pomocą najszybciej przyciągamy uwagę internauty. Zobacz, jak zmieni się zachowanie internauty, gdy dowie się, że jest dzisiaj 3212 osobą robiącą u Ciebie zakupy albo czy zostawi do siebie numer, jeśli obiecasz, że skontaktujesz się z nim za 134 sekundy.
2. Recenzje
Żyjemy w czasach wystawiania opinii. Recenzja ma ogromną moc przyciągającą i zniechęcającą, dlatego warto publikować na stronie komentarze użytkowników. Warunek jest jeden, Twoi klienci, muszą być zadowoleni z Twoich usług. Negatywne komentarze w porównaniu do pozytywnych mają wprost odwrotną moc przyciągania.
3. Popraw szybkość ładowania strony
Traktuj klientów tak, jakbyś sam chciał być traktowany. A co robisz, gdy kolejne sekundy mijają, a strona się nie załadowała? Każde 4 sekundy to zwiększone o 25% prawdopodobieństwo, że użytkownik wyłączy Twoją stronę.
Zobacz: Neuromarketing, czyli całkowicie podświadome robienie zakupów
4. Zwracasz się zawsze do jednej, konkretnej osoby
Czyli do swojego klienta. Treści muszą być spersonalizowane, konsument musi wiedzieć, że oferta jest dla niego. Najprostszym zabiegiem jest zwracanie się z pomocą treści do internauty – „zoptymalizujemy treść na Twojej stronie”.
5. Baw się słowem, kolorem i układem
Zamiast klasycznego „skontaktuj się z nami” spróbuj zmienić treść Call to Action. Dodatkowo zmieniaj kolor buttona i rejestruj, jak wpływa on na zachowanie internauty. Tak samo możesz eksperymentować z układem strony. Strona internetowa powinna być intuicyjna i prosta, jeśli internauta gubi się na niej, po chwili nie będzie po nim śladu.
6. Skróć formularz
Wypełniając nigdy niekończący się formularz zgłoszeniowy czujesz się gorzej jak na przesłuchaniu, które fundowali Ci rodzice w wieku dojrzewania, gdy spóźniłeś się do domu. Co gorsza, tutaj obnażenia się z tożsamości wymaga ktoś, kogo nie znasz i nie widzisz, dlatego okienko nakłaniające do pozostawienia danych powinno być jak najprostsze i najkrótsze.
Liczba metod optymalizacji współczynnika konwersji jest naprawdę długa, o ile w ogóle można mówić o jej skończoności. Zapamiętaj, że współczynnik konwersji jest wskaźnikiem obrazujących w liczbach efektywność Twojej strony oraz fakt, że możesz na niego wpłynąć swoim zachowaniem. Zmiany, które wprowadzisz odwdzięczą się takim zachowaniem internauty, które jest pożądane z punktu widzenia obranego przez Ciebie celu – sprzedanie produktu, usługi, treści itp. Metoda optymalizacji współczynnika konwersji zawsze wynika z celu, który ma realizować Twoja strona.
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)
Co Cię interesuje?
- Bez kategorii (2)
- case study (6)
- content marketing (32)
- digital marketing (16)
- e-commerce (18)
- fotografia (3)
- GetResponse (2)
- grafika (6)
- influencer marketing (6)
- marketing (100)
- nasza agencja (17)
- pozyskiwanie leadów (5)
- reklama (56)
- reklama w google (14)
- SEO (19)
- social media (50)
- social special (8)
- sprzedaż (56)
- strony internetowe (27)
- sztuczna inteligencja (5)
- wideo (4)