Na czym postawić sklep internetowy: SaaS, Open Source czy dedykowane rozwiązanie?

6 min. czytania
Krystian Ficek
Na czym postawić sklep internetowy: SaaS, Open Source czy dedykowane rozwiązanie?

To już trzeci artykuł na blogu Agencji Reklamowej ROXART w tematyce e-commerce w tym miesiącu. Upewnij się, że przeczytałeś poprzednie, linki znajdziesz poniżej:

Czy jesteś gotowy na sprzedaż online?

Jak przygotować się do wyboru rozwiązania, na którym oprzesz swój sklep online?

 

W tym artykule skupimy się na różnicach pomiędzy oprogramowaniami, na których możesz oprzeć swój sklep online. Zacznę od opisania możliwości wraz z przykładowymi rozwiązaniami.

Dlaczego sklep internetowy na SaaSie?

Czym jest SaaS (z ang. Software as a Service) – czyli sklep online w abonamencie.
W tym modelu wszystkie obowiązki związane z utrzymaniem, aktualizacją i serwisem są realizowane nie przez właściciela danego sklepu, ale firmę, która takie oprogramowanie dostarcza. Teoretycznie, aby uruchomić sklep i rozpocząć sprzedaż, nie musisz posiadać wiedzy technicznej.

Plusy:
+ Szybkie uruchomienie sklepu
+ Łatwość obsługi
+ Aktualizacje systemu są po stronie dostawcy
+ Hosting po stronie dostawcy
+ Darmowe szablony graficzne
+ Możliwość modyfikacji szablonu bez wiedzy programistycznej
+ Stosunkowo niskie koszty uruchomienia
+ Zapewnienie bezpieczeństwa danych po stronie dostawcy
+ Dostępna duża ilość integracji
+ Duża niezawodność

Minusy:
– Nigdy nie staniesz się właścicielem sklepu – zawsze będziesz go wynajmował
– Ograniczona możliwość dopasowania sklepu pod względem graficznym – większość sklepów jest do siebie bardzo podobna
– Ograniczona ilość dostępnych funkcjonalności
– Duże uzależnienie się od dostawcy
– Brak możliwości pełnego dopasowania kodu sklepu pod SEO
– Opłata miesięczna – model biznesowy dostawcy jest tak zaprojektowany, że im większy masz sklep, tym więcej płacisz miesięcznie
– Większość SaaSów reklamuje się tym, że jesteś w stanie zrobić wszystko na ich platformie bez znajomości programowania – z mojego doświadczenia wynika jednak, że jeśli nie masz podstawowej wiedzy, konfiguracja zajmie Ci długie dni, a nawet tygodnie. Nie wspominając o różnego rodzaju integracjach.

 

Rekomendowane przez nas rozwiązania e-commerce (SaaS):

1) Shopify to kanadyjska aplikacja e-commerce, dzięki której miliony osób prowadzą sklepy internetowe na całym świecie (obecnie jest ich ponad 1 700 000). W tym momencie jest to najszybciej rozwijające się rozwiązanie na rynku. Charakteryzuje się ono dużą społecznością programistów, dzięki czemu dostępnych jest sporo płatnych wtyczek. Abonament miesięczny zaczyna się od 29$.

Shopify warto wziąć pod uwagę, gdy chcemy sprzedawać nie tylko w Polsce, ale również za granicą.

W mojej ocenie Shopify w branży e-commerce można porównać do produktu Apple – jest modny i cool.

Jesteśmy certyfikowanym partnerem Shopify w Polsce, więcej informacji:

ROXART jako oficjalny partner Shopify – najpopularniejszej platformy e-commerce na świecie!

2) Shoper to polskie rozwiązanie, które na rynku zaistniało w 2005 roku. Sprawia, że możemy bardzo szybko uruchomić nasz własny sklep. Jest ono stosunkowo zamknięte, jednak istnieje możliwość zakupu dodatkowych funkcjonalności. Abonament miesięczny zaczyna się od 88 zł (warto czekać na promocje, często się pojawiają).

Shoper jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy sprzedawać na naszym polskim rynku.

Dlaczego sklep internetowy na Open Source?

Czym jest Open Source (po polsku: Otwarte oprogramowanie) – czyli sklep internetowy oparty o oprogramowanie, w którym kod źródłowy jest wydawany na podstawie licencji, na mocy której właściciel praw autorskich przyznaje użytkownikom prawa do modyfikacji i zmian w ramach licencji wolnego oprogramowania. Oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym jest zazwyczaj rozwijane przez szeroką społeczność programistów.

Co to oznacza dla Ciebie?
Nie musisz płacić co miesiąc abonamentu, sklep instalujesz na własnym serwerze. Jesteś “właścicielem” sklepu (użyłem cudzysłowu, ponieważ warto poczytać licencje).

Plusy:
+ Możliwość pełnego dopasowania sklepu pod względem graficznym do Twojej grupy docelowej
+ Możliwość pełnego dopasowania funkcjonalności sklepu do potrzeb Twojej grupy docelowej oraz specyfiki Twojej branży
+ Brak opłaty abonamentowej za korzystanie z rozwiązania
+ Dostępność olbrzymiej ilości wtyczek w rozsądnych cenach
+ Możliwość napisania własnych rozwiązań
+ Mnogość integracji
+ Łatwość obsługi
+ Możliwość pełnej optymalizacji SEO
+ Przy popularnych rozwiązaniach – duża społeczność (jest kogo poprosić o pomoc)

Minusy:
– Dłuższy czas wdrożenia
– Aktualizacja oprogramowania po stronie użytkownika
– Dość częste problemy przy przechodzeniu z wersji na wersję
– Czasami coś się zepsuje
– Hosting po stronie użytkownika
– Instalacja i konfiguracja jest dość skomplikowana – lepiej skorzystać z usług specjalisty

Rekomendowane przez nas rozwiązania ecommerce (Open Source):

1) Woocommerce – e-commercowa wtyczka open source dla WordPressa. Została opublikowana 27 września 2011. Zyskała popularność dzięki łatwości w instalacji oraz łatwemu dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Bardzo popularna w internecie. Świetnie sprawdza się w przypadku małych i średnich sklepów online (kryterium wielkości: ilość produktów na sklepie online)

2) Prestashop – oprogramowanie dedykowane do sprzedaży w internecie. Gdzieś w sieci znalazłem informację, że 38% sklepów nad Wisłą, opartych jest właśnie o to rozwiązanie, jednak jest to artykuł sprzed kilku lat. Presta jest bardzo fajnym oprogramowaniem dla średnich i dużych sklepów (kryteria te same co wyżej). Tak jak w Woocommerce istnieje dużo gotowych wtyczek i integracji.

3) Magento 2 – Idealne rozwiązanie dla średnich i dużych sklepów. Wyróżnia się bardzo dużą wydajnością. Najlepszą rekomendacją dla tego oprogramowania jest fakt, że zostało wybrane na sklepy online przez firmy takie jak: castorama, eobuwie, 4f czy tołpa.

Według wielu Magento 2 jest najpotężniejszym rozwiązaniem na licencji Open Source.

Dlaczego warto zainwestować w dedykowane rozwiązanie e-commerce?

Plusy
+ Sklep stworzony stworzony na podstawie Twoich potrzeb, a nie do nich dopasowany
+ Pełna dowolność tworzenia

Minusy
– Długi czas wdrożenia
– Wysokie koszty początkowe
– Duże koszty integracji z innymi systemami
– Rozwijanie sklepu zazwyczaj możliwe jest jedynie przez firmę, która go stworzyła (nikt nie chce poprawiać po innych)

Patrząc na dzisiejsze czasy oraz możliwości SaaS i Open Source, nie jestem zwolennikiem pisania własnych rozwiązań. Przez długi czas nawet tak duży sklep jak Zalando był oparty o Magento, dlatego nie widzę dobrego powodu, aby nie korzystać z gotowych rozwiązań.

Podsumowanie

Zajmuję się marketingiem od ponad 9 lat, jednak w tamtym roku sam stanąłem przed wyborem rozwiązania e-commerce dla jednej z moich firm. Zanim podjąłem decyzję, zrobiłem sobie “rachunek sumienia”, czyli odpowiedziałem na pytania z poprzedniego wpisu z tej serii (Link). Po podsumowaniu okazało się, że mogę wybrać zarówno SaaS jak i Open Source. Wybrałem SaaS, ponieważ, jak każdemu klientowi, zależało mi na szybkim uruchomieniu sprzedaży.

Czy jestem zadowolony?
Tak, natomiast w perspektywie kilku miesięcy będziemy migrować na inne rozwiązanie. Przyczyna jest prosta – chcemy więcej sprzedawać za granicę, a obecne rozwiązanie ma dość ograniczone możliwości w tym zakresie.

Co powinieneś wybrać Ty?
Odpowiedź jest prosta, rozwiązanie, które zaspokoi większość Twoich oczekiwań (swoje oczekiwania poznasz po zapoznaniu się z poprzednimi wpisami z tej serii).

 

Zobacz kolejny wpis z tej serii!

Jak dodawać produkty do sklepu online?

Poprzedni wpis z tej serii:

Czy jesteś gotowy na sprzedaż online?

Jak przygotować się do wyboru rozwiązania, na którym oprzesz swój sklep online?

AUTOR
Krystian Ficek
CEO ROXART Agency

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony