5 prostych sposobów na wykorzystanie neuromarketingu w zwiększeniu efektywności Twoich działań reklamowych

Magdalena Miler
5 prostych sposobów na wykorzystanie neuromarketingu w zwiększeniu efektywności Twoich działań reklamowych
Chcąc tworzyć skuteczne działania marketingowe należałoby dotrzeć do miejsca, w którym rodzą się decyzje zakupowe, czyli do... ludzkiego mózgu! To właśnie w nim emocje w połączeniu z rozsądkiem (nie można go wykluczać z procesu decyzyjnego) prowadzą do podjęcia konkretnego działania, którym będzie zakup usługi lub produktu. Jak wykorzystać wiedzę o mózgu w tworzeniu skutecznych stron i reklam?

Dzięki badaniom neuromarketingowym wykorzystującym specjalistyczny sprzęt (eye-tracking, EEG, reakcja skórno galwaniczna) zachowania klientów wyszły spoza obszaru zgadywania i domysłów, i zyskały miano danych naukowych, z których czerpać mogą marketerzy. Zebraliśmy w jednym miejscu kilka praktycznych porad wykorzystujących wiedzę o ludzkim mózgu do tworzenia kampanii, które są skuteczne.

Dlaczego dobra reklama ma obrazek po lewej, a treść po prawej stronie?

neuromarketing w praktyce

Skuteczne kampanie reklamowe nie opierają się na widzimisię twórcy, a na jego wiedzy. Choćby tej o mózgu, którego lewa półkula przetwarza to, co widzi prawe oko, a prawa to, co widzi lewe. To nie koniec, lewa półkula przetwarza słowa, a prawa obrazy. Jak wykorzystać tę wiedzę w marketingu? W bardzo prosty sposób. Aby ułatwić mózgowi zadanie, najlepiej umieszczać grafiki po lewej stronie, a tekst po prawej, dzięki czemu szybko zostaną rozkodowane.

Zobacz: Klient prześwietlony i strategia doskonała, czyli czym jest insight konsumencki?

F-Patter w projektowaniu stron internetowych

neuromarketing w praktyce

Badania przeprowadzone z użyciem eyetrackingu pokazują, którą drogę na monitorze przemierzają nasze gałki oczne. Najczęściej zatrzymujemy wzrok na miejscach tworzących zarys litery F (tę regułę możemy jednak zastosować jedynie w kręgach kultury zachodniej, projektując stronę dla krajów arabskich należy uwzględnić fakt, że tamtejszy internauta czyta od prawej do lewej).

Jak w praktyce można wykorzystać świadomość, gdzie na monitorze zatrzymuje się uwaga (tożsama tutaj z gałkami ocznymi)? Jest to bardzo istotna wiadomość dla grafików i twórców treści. Ci pierwsi projektując strony powinni mieć na uwadze, że litera F na monitorze to tytuł, podtytuł, lead oraz początki akapitów. Natomiast twórcy treści muszą pamiętać, żeby najważniejsze informacje umieszczać w pierwszych dwóch akapitach tekstu. Wypadałoby w nich zawrzeć również zachętę do kontynuowania czytania.

Reklama powinna opierać się na zachęcaniu do przyjemności czy rozwiązywaniu problemów?

neuromarketing w praktyce

Czy wiesz, że reakcja na unikanie bólu jest trzy razy silniejsza niż szukanie przyjemności? Mózg w pierwszej kolejności skupia się na unikaniu niebezpieczeństwa, dlatego pokazanie klientowi w przekazie reklamowym, jak może zaoszczędzić, zapewni mu zastrzyk dopaminy.

Jak w praktyce wykorzystać ten fakt z neuromarketingu? Używanie słów, jak: „unikaj”, „uważaj”, „zapobiegaj” zapewnia większą ilość kliknięć i tym samym lepszą skuteczność kampanii PPC. Jest to swoisty paradoks, bowiem wiele marketerów unika tych określeń, bojąc się ich negatywnego wydźwięku. Zamiast z nich korzystają z pozytywnie nacechowanego słownictwa, tymczasem ludzki mózg szybciej zareaguje na ból niż na przyjemność.

Zobacz: Nie daj się zjeść słowom kluczowym! Jak uniknąć kanibalizacji fraz kluczowych?

Segmentacja klientów

Ciągle powiększający się dorobek neuromarketingu aż prosi się o wykorzystanie jako inspirację do gromadzenia danych o preferencjach klientów i testowania takich rozwiązań, które wywołają konwersję. Sekret skutecznych kampanii e-maliowych tkwi w odpowiedniej segmentacji klientów i dostosowaniu do nich właściwych szablonów, co w praktyce wygląda następująco: opracowujemy kilka tekstów mailingów i rozsyłamy je do ustalonych segmentów klientów. Na podstawie zgromadzonych o nich informacji, jak historia zakupów lub zainteresowania (dostępnych w Google Analitics) można podzielić odbiorców mailingu na grupy. Przykładowo – na pewno wśród odbiorców newslettera znajdują się:

– łowcy promocji, którzy powinni dostać informację o wyprzedażach;

– poszukiwacze nowości, którzy ustawiają sobie powiadomienia o nowych produktach i powinni dostać maila właśnie z nimi;

– tropiciele jakości, którzy sprawdzają oceny produktów i szukają ich recenzji. Oni z kolei otworzą maila o tytule: „X produktów z najlepszą oceną klientów”.

Treści za maila czy mail za treści?

Wystarczy chwilę poscrollować walla na Facebooku, by dotrzeć do darmowych e-booków. Internauta zostawia maila i dostaje interesujące go treści. Jest to nie tylko bardzo popularna, ale i nieprzemyślana taktyka. Całkowicie pomija ona regułę wzajemności Caldiniego, która mówi o tym, że osoba, która otrzyma jakieś dobro jest zobowiązana odwdzięczyć się darczyńcy. Tę zasadę doskonale widać na degustacjach w sklepie. W każdym razie, eksperymenty pokazują, że zmieniając kolejność i wysyłając najpierw treść, a później prosząc o dane, osiąga się dwa razy lepsze wyniki.

A skoro już jesteśmy w temacie, to może zainteresuje Cię e-book zdradzający tajniki tworzenia efektywnych reklam na Facebooku?

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony