Słownik marketingowy – najważniejsze pojęcia dla marketera

7 min. czytania
Natalia Rykała
Słownik marketingowy – najważniejsze pojęcia dla marketera

W marketingowym slangu nie brakuje obcojęzycznych zwrotów i skrótów. Aby ułatwić Wam ich zrozumienie, przygotowaliśmy słownik marketingowy, czyli zestawienie kluczowych pojęć, które powinien znać każdy początkujący specjalista ds. marketingu internetowego. Sprawdź, ile z nich znasz!

Spis treści:
A B C D E F G I K L P R S T U V

gif

  • ASAP – z ang. as soon as possible, po polsku znaczy dosłownie – najszybciej, jak to możliwe. Takim ogólnym zwrotem możemy wyjaśnić skrót, który często używany jest podczas określania terminu wykonania danego zadania. W ekstremalnych przypadkach jego znaczenie przeradza się w: na już/na wczoraj!😁
  • Audyt – jest to proces mający na celu analizę i ocenę skuteczności konkretnych działań będących częścią marketingu danej firmy. Poza ogólnym audytem marketingu często można spotkać się z audytem strony internetowej, audytem UX czy audytem SEO.

    • Brief – jest to dokument, bez którego praktycznie żadne działanie, ani tym bardziej kampania nie mogą zostać rozpoczęte. Zawiera wyczerpujące informacje konieczne do zaplanowania skutecznych działań marketingowych. Jego zawartość uzależniona jest od konkretnej usługi, która ma zostać zrealizowana. Może zawierać informacje np. na temat firmy, klienta docelowego, stylu komunikacji, celu kampanii, budżetu itd.

ROXart – agencja reklamowa Warszawa

  • Buzz marketing – to tzw. marketing szeptany realizowany w celu zwiększenia rozpoznawalności marki w sieci. Najczęściej polega na tworzeniu angażujących treści, komentowaniu i wywoływaniu dyskusji o marce na forach, grupach, portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych.

    • Content marketing – na pewno spotkałeś się już kiedyś z określeniem „Content is a king”. Kim jest ten content i dlaczego mianowano go królem? 🤔 Najprościej rzecz ujmując, są to wartościowe treści publikowane w internecie i poza nim. Mogą one przyjmować dowolną formę, np. wpisu blogowego, podcastu czy wideo. Za pomocą marketingu treści firmy są w stanie dotrzeć do swojego grona odbiorców i tym samym zbudować z nimi długoterminową relację.
    • CPC/CPL/CPO/CPS/CPA – to pojęcia w słowniku marketingowym, o których najczęściej usłyszeć można podczas omawiania i rozliczania kampanii reklamowych w internecie. Oznaczają po kolei koszt za kliknięcie/leada/zamówienie/sprzedaż/akcję.
    • CR/CTR – to kolejne terminy marketingowe związane z reklamami w sieci. CR to współczynnik konwersji, czyli procentowe ujęcie liczby użytkowników, którzy wykonali założony przez nas cel w porównaniu do użytkowników, którzy kliknęli w reklamę. CTR to natomiast współczynnik klikalności, czyli liczba kliknięć uzyskanych w danej kampanii w stosunku do liczby wyświetleń (również wyrażona procentowo).
    • CRM – to koncepcja, której głównym celem jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W biznesie wykorzystuje się konkretne systemy CRM, które pomagają automatyzować procesy służące pozyskiwaniu i obsłudze klienta.

  • CTA – to tzw. call to action, czyli wezwanie do działania. Jego celem jest skłonienie użytkownika do wykonania konkretnej akcji, np. wejścia na stronę, wypełnienia formularza czy przeczytania artykułu. W zależności od tego, gdzie go umieszczamy – może przyjąć formę tekstu, przycisku, ikony czy banera na stronie internetowej.

  • Deadline – dla jednych skuteczny motywator, dla drugich słowo przyprawiające o ciarki. 😱 Deadline to nic innego jak ostateczny termin zakończenia projektu lub wykonania zlecenia. Pozycja obowiązkowa w słowniku marketera.

  • Estymacja – to w skrócie szacowanie danego parametru. W marketingu estymacja może dotyczyć np. przewidywanych wyników przyszłych kampanii czy czasu potrzebnego na wykonanie zadania.

  • Facebook Ads – to system reklamowy największego portalu społecznościowego na świecie. Dzięki niemu możliwe jest prowadzenie płatnych kampanii reklamowych na Facebooku.

  • Google Ads – to kolejny system reklamowy pozwalający na prowadzenie płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google i na stronach internetowych.

  • Influencer – to pojęcie marketingowe szczególnie ważne w kontekście działań w mediach społecznościowych. Jest to osoba, która dzięki swojej rozpoznawalności i szerokiemu zasięgowi w sieci wpływa na odbiorców oraz często – na ich decyzje zakupowe.
  • Insight konsumencki – to inaczej spojrzenie w świat konsumenta, poznaniem jego jawnych i podświadomych potrzeb, motywacji i problemów. By go odnaleźć należy rozmawiać z klientami, prowadzić badania i przede wszystkim postawić klienta w centrum swoich działań.

  • Konwersja – to nic innego jak realizacja naszego celu przez odbiorcę, do którego skierowaliśmy działania reklamowe. Może przyjąć formę np. zakupu produktu, wypełnienia formularza czy wykonania telefonu do firmy.
  • KPI – tzw. kluczowe wskaźniki efektywności, dzięki którym jesteśmy w stanie mierzyć efektywność prowadzonych kampanii. Są one uzależnione od rodzaju i celu działań, a przykładem jednego z nich jest np. liczba złożonych zamówień w sklepie online.

    • Landing page (LP) – to tzw. strona lądowania. 🛬 Kto na niej ląduje? Najlepiej, jeśli jest to odbiorca, do którego chcemy dotrzeć w danej kampanii. Strona typu landing page pomaga w realizacji konkretnego celu. Może to być np. pozyskanie leada, zapis na webinar czy sprzedaż produktu. To przejrzysta strona, ze sprecyzowanymi komunikatami, która prowadzi klienta do wykonania konkretnej akcji poprzez przyciski CTA.
    • Lead – słowo klucz w świecie marketingu internetowego. Najprościej leadem można określić kontakt do potencjalnego klienta, który jest zainteresowany naszą ofertą.

Lejek marketingowy

ROXart – agencja reklamowa Wrocław

  • Lejek marketingowy – jest to forma określenia i wizualizacji ścieżki klienta, którą pokonuje on od pierwszego etapu świadomości marki, do finalnego etapu, jakim jest wykonanie konkretnej akcji. Przyjmuje ona kształt lejka, ponieważ na początku docieramy do dużej liczby osób, a następnie z każdym kolejnym krokiem ich zakres się zmniejsza. Jedynie część odbiorców z pierwotnej grupy decyduje się na realizację celu w ostatnim etapie lejka.

  • Persona – w marketingu internetowym jest to profil idealnego klienta stworzony po to, aby w dokładny sposób poznać potrzeby odbiorców danej marki. To reprezentant grupy docelowej opisany m.in. za pomocą cech demograficznych, tendencji zakupowych, zainteresowań i przyzwyczajeń. 👥

  • Remarketing – forma kampanii reklamowej, której celem jest dotarcie do osób, które już wcześniej odwiedziły stronę internetową naszej marki. Polega na powtórzeniu komunikatów oraz ponownym zachęceniu do zakupu lub wykonania danej akcji
  • ROI – to wskaźnik zwrotu z inwestycji. Pomaga w ocenie opłacalności wybranych kampanii marketingowych. Jest to wyrażony w procentach stosunek osiągniętego zysku netto do poniesionych kosztów całkowitych.
  • RWD – z ang. responsive web design, oznacza projektowanie stron internetowych w dostosowaniu do rozdzielczości ekranów na różnych urządzeniach. Dzięki temu mamy pewność, że stworzony szablon wyświetla się poprawnie na telefonie, komputerze czy tablecie. 📱

SEO Map

  • SEO – jest to optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Jej celem jest zwiększanie widoczności witryny oraz pozyskiwanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Do procesu SEO zaliczają się działania on-site i off-site związane m.in. z treściami na stronie, strukturą i użytecznością witryny, kwestiami technicznymi czy linkowaniem. Poczytaj więcej o SEO

  • Target – to inaczej grupa docelowa, czyli zbiór potencjalnych klientów, do których kierowane są działania marketingowe. 🎯
  • Test A/B – jest testem porównawczym mającym na celu porównanie dwóch wersji podjętych działań i ocenę, która z nich osiąga większą skuteczność. Tego rodzaju testy wykonuje się np. na kreacjach w kampanii na Facebooku, podczas testowania przycisków na stronie czy w przypadku opracowywania tytułów wiadomości w newsletterze.

UVP - recepta na nieskuteczny marketing?

  • UVP – to unikalna propozycja wartości, jaką dana marka oferuje swoim odbiorcom. Znalezienie tej niepowtarzalnej cechy produktu czy usługi jest w stanie przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Określenie UVP jest częścią strategii marketingowej oraz sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji.
    Poczytaj więcej o UVP
  • UX – z ang. user experience, czyli doświadczenia użytkownika. Są to wszelkie reakcje i wrażenia użytkowników podczas kontaktu ze stroną internetową, aplikacją czy dowolnym miejscem, do którego ich kierujemy. Mając to na uwadze, należy zadbać m.in. o łatwość nawigacji na stronie, atrakcyjność wizualną czy intuicyjne menu.
    Poczytaj więcej o UX

  • Viral – nieoceniony skarb marketerów i firm komunikujących się ze swoimi odbiorcami w internecie. Viral to pojęcie marketingowe odnoszące się do contentu, który w sposób błyskawiczny oraz organiczny rozprzestrzenia się po sieci, zyskując nawet miliony wyświetleń i reakcji. 🔥

Przeczytaj poprzednie artykuły:
UX – niezbędne pojęcie w marketingu internetowym
UVP – Receptą na nieskuteczny marketing?
Poznaj skuteczny sposób na pozbycie się chaosu w firmowym marketingu

wróć do listy wpisów
Meta znaczniki w SEO — czym są i dlatego nie możesz o nich zapomnieć

O autorze: Administrator Strony

Konto Administratora Strony